Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{54630, author = {Wokoun, René}, booktitle = {Perspektivy veřejné správy II}, keywords = {Decentralization; geographical assumptions; criteria and reality of the definition of territorial administrative units}, language = {cze}, title = {Princip decentralizace v územně správní organizaci České republiky se zvláštním zřetelem na území Moravy a Slezska}, url = {index=5}, year = {2022} }
TY - CONF ID - 54630 AU - Wokoun, René PY - 2022 TI - Princip decentralizace v územně správní organizaci České republiky se zvláštním zřetelem na území Moravy a Slezska KW - Decentralization KW - geographical assumptions KW - criteria and reality of the definition of territorial administrative units UR - index=5 N2 - Princip decentralizace v územně správní organizaci České republiky, se zvláštním zřetelem na území Moravy a Slezska Prof. RNDr. René Wokoun, CSc. Vysoká škola finanční a správní a.s. Katedra regionálního rozvoje a veřejné správy 1. Decentralizace. 2. Historické souvislosti: Vznikem Československa se zásadně změnily vnější podmínky formování a fungování územně správní organizace. Republika převzala na teritoriu historických zemí (Čechy, Morava, Slezsko) rakouský model územní organizace a s drobnějšími úpravami si jej podržela až do roku 1948. V roce 1949 byla provedena zásadní přestavba územního řízení. Od zemí, velkých politických a malých soudních okresů se přešlo k modelu malých krajů a malých okresů. Na území České republiky bylo vytvořeno 13 krajů. V roce 1960 byly na základě zákona ustanoveny tzv. velké kraje. Toto uspořádání vyplynulo z potřeb centrálního, administrativního a direktivního řízení hospodářství v podmínkách politicko-mocenského systému jedné strany. Uměle vytvořené a příliš velké celky vznikly zejména na Moravě. Do územního vývoje přinesla výraznou diskontinuitu územně správní reforma z r. 1960, která přinesla podstatnou redukci počtu okresů ze 178 na 75. Název okres zůstal tedy zachován, ale o územní kontinuitě nelze hovořit. Snížení počtu okresů bylo vyvoláno zejména snahou vytvořit prostor pro větší rozsah územního řízení ekonomiky, ke kterému však nakonec nedošlo. Je paradoxní, že ačkoliv hlavní smysl zřízení nových okresů se nenaplnil ani na samém počátku, zůstaly tyto okresy klíčové pro státní správu až do r. 2002 a formálně trvají dosud. Je však třeba upozornit, že již při vzniku krajského uspořádání v roce 1960 došlo právě na základě nově a uměle stanovených okresů k mezoregionální deformaci, jež měla své důsledky pro praktický výkon státní správy. Po zrušení krajských národních výborů v roce 1990 vyvstal problém s přímým řízením okresů vládou. Vznikaly různé detašované a dekoncentrované orgány jednotlivých ministerstev, které zvýšily administrativní a finanční náročnost celého systému. 2. Geografické předpoklady. 3. Kriteria a realita vymezení územně správních celků Při vymezování územně správních celků se mnohdy operuje s určitými kritérii, např. s minimální a maximální velikostí územního správního celku, požaduje se alespoň přibližná srovnatelnost celků co do plošné velikosti, počtu obyvatel, eventuálně stupně ekonomického, sociálního a kulturního rozvoje apod. Dále se bere do úvahy dopravní dostupnost. Rovněž jsou nezanedbatelné psychologicko-sociologické argumenty (např. identifikace) a ekonomické aspekty. Přitom je nutno respektovat skutečnost, že územní samospráva je souborem právních, regionálních, ekonomických, politických a kulturních vztahů. V ČR se vzala při vymezení krajů do úvahy některá kriteria (významná centra osídlení, geografické charakteristiky atd.). Nicméně do stanovení krajských měst a vymezení krajů vstoupily do značné míry subjektivní faktory včetně lobbingu. Zásadním problémem územního vymezení dnešních krajů je jejich vazba na původní okresy stanovené v roce 1960. Toto vymezení územně správních jednotek, okresů bylo již kritizováno před několika desetiletími. Jde o územní jednotky nerespektující mikroregionální strukturu České republiky. 4. Návrhy a diskuse k možnostem změn v územně správním členění státu. ER -
WOKOUN, René. Princip decentralizace v územně správní organizaci České republiky se zvláštním zřetelem na území Moravy a Slezska (The principle of decentralization in the territorial administrative organization of the Czech Republic with special reference to the territory of Moravia and Silesia). In \textit{Perspektivy veřejné správy II}. 2022.
|