d 2015

Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem

LACKO, David

Základní údaje

Originální název

Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem

Název anglicky

Dunning-Kruger effect: Why fool remains a fool

Autoři

LACKO, David

Vydání

Brno, Psychologon, 9 s. 2015

Nakladatel

Psychologický ústav Filozofické fakulty Masarykovy univerzity

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

Psychologie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

ISSN

Klíčová slova česky

Iluze nadřazenosti; Efekt nadprůměrnosti; Dunning-Krugerův efekt; Efekt falešného konsensu; Metakognice; Sebehodnocení; Sebeuvědomění; Sebevědomí

Klíčová slova anglicky

Ilusory Superiority; Above Average Effect; Better Than Average Effect; Dunning-Kruger Effect; False Consensus Effect; Metacognition; Self- Assessment; Self-Insight; Self-Enhancement; Self-Awareness; Self-Esteem
Změněno: 2. 9. 2020 02:09, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Většina lidí se domnívá, že je nadprůměrná. V psychologii se tenhle fenomén nazývá iluze nadřazenosti. Specifickou formou iluze nadřazenosti je Dunning-Krugerův efekt, který tvrdí, že lidé přeceňují své schopnosti v závislosti na svých reálných schopnostech. Platí, že čím méně je člověk schopný, tím více se přeceňuje. A naopak schopní lidé mají tendenci se mírně podceňovat. Podstatnou částí tohoto fenoménu je i fakt, že méně schopní lidé nemění svůj názor ani po konfrontaci s realitou.

Anglicky

Most people think that they are above average. This phenomenon is called Illusory Superiority. A specific form of Illusion Superiority is the Dunning-Kruger effect, which says that people overestimate their abilities in relation to their real skills. That means unskilled people more overestimate their abilities than skilled people. The second part of this phenomenon is that unskilled people are unaware of it. That means unskilled people doesn't change their metacognition about their skills even if they are confronted with reality.

Přiložené soubory