Přehled o publikaci
2015
Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem
LACKO, DavidZákladní údaje
Originální název
Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem
Název anglicky
Dunning-Kruger effect: Why fool remains a fool
Autoři
LACKO, David
Vydání
Brno, Psychologon, 9 s. 2015
Nakladatel
Psychologický ústav Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Obor
Psychologie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizace
Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
ISSN
Klíčová slova česky
Iluze nadřazenosti; Efekt nadprůměrnosti; Dunning-Krugerův efekt; Efekt falešného konsensu; Metakognice; Sebehodnocení; Sebeuvědomění; Sebevědomí
Klíčová slova anglicky
Ilusory Superiority; Above Average Effect; Better Than Average Effect; Dunning-Kruger Effect; False Consensus Effect; Metacognition; Self- Assessment; Self-Insight; Self-Enhancement; Self-Awareness; Self-Esteem
Změněno: 2. 9. 2020 02:09, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Většina lidí se domnívá, že je nadprůměrná. V psychologii se tenhle fenomén nazývá iluze nadřazenosti. Specifickou formou iluze nadřazenosti je Dunning-Krugerův efekt, který tvrdí, že lidé přeceňují své schopnosti v závislosti na svých reálných schopnostech. Platí, že čím méně je člověk schopný, tím více se přeceňuje. A naopak schopní lidé mají tendenci se mírně podceňovat. Podstatnou částí tohoto fenoménu je i fakt, že méně schopní lidé nemění svůj názor ani po konfrontaci s realitou.
Anglicky
Most people think that they are above average. This phenomenon is called Illusory Superiority. A specific form of Illusion Superiority is the Dunning-Kruger effect, which says that people overestimate their abilities in relation to their real skills. That means unskilled people more overestimate their abilities than skilled people. The second part of this phenomenon is that unskilled people are unaware of it. That means unskilled people doesn't change their metacognition about their skills even if they are confronted with reality.