2015
Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem
LACKO, DavidBasic information
Original name
Dunning-Krugerův efekt: Proč hlupák zůstává hlupákem
Name (in English)
Dunning-Kruger effect: Why fool remains a fool
Authors
LACKO, David
Edition
Brno, Psychologon, 9 pp. 2015
Publisher
Psychologický ústav Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Popularizing texts and activities
Field of Study
Psychology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization
Filozofická fakulta – Repository – Repository
ISSN
Keywords (in Czech)
Iluze nadřazenosti; Efekt nadprůměrnosti; Dunning-Krugerův efekt; Efekt falešného konsensu; Metakognice; Sebehodnocení; Sebeuvědomění; Sebevědomí
Keywords in English
Ilusory Superiority; Above Average Effect; Better Than Average Effect; Dunning-Kruger Effect; False Consensus Effect; Metacognition; Self- Assessment; Self-Insight; Self-Enhancement; Self-Awareness; Self-Esteem
Changed: 2/9/2020 02:09, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Většina lidí se domnívá, že je nadprůměrná. V psychologii se tenhle fenomén nazývá iluze nadřazenosti. Specifickou formou iluze nadřazenosti je Dunning-Krugerův efekt, který tvrdí, že lidé přeceňují své schopnosti v závislosti na svých reálných schopnostech. Platí, že čím méně je člověk schopný, tím více se přeceňuje. A naopak schopní lidé mají tendenci se mírně podceňovat. Podstatnou částí tohoto fenoménu je i fakt, že méně schopní lidé nemění svůj názor ani po konfrontaci s realitou.
In English
Most people think that they are above average. This phenomenon is called Illusory Superiority. A specific form of Illusion Superiority is the Dunning-Kruger effect, which says that people overestimate their abilities in relation to their real skills. That means unskilled people more overestimate their abilities than skilled people. The second part of this phenomenon is that unskilled people are unaware of it. That means unskilled people doesn't change their metacognition about their skills even if they are confronted with reality.