p 2008

Stát a železnice - sňatek z rozumu?

KVIZDA, Martin

Základní údaje

Originální název

Stát a železnice - sňatek z rozumu?

Název anglicky

The State and the railways - a marriage of convenience?

Autoři

KVIZDA, Martin

Vydání

seminář MUES - Masaryk University Economic Society, 2008

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Řízení, správa a administrativa

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizace

Ekonomicko-správní fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

železniční doprava; hospodářská politiky; regulace; intervence

Klíčová slova anglicky

railway transport; economic policy; regulations; interventions
Změněno: 1. 9. 2020 22:46, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Od počátku vzniku železnic v 19. století ovlivňoval stát jejich výstavbu a reguloval jejich provoz – s různou intenzitou, s různými cíli, s různými výsledky. Podíváme-li se na historii železnic očima ekonoma, najdeme mnoho učebnicových příkladů zneužití konkurenčního postavení, deformace tržních vztahů, kartelu, monopolu, síťového efektu a důsledků jeho přecenění, problému fixních nákladů, atd. A téměř za vším najdeme více či méně skryté působení státu. Přednáška založená na komentáři vybraných případových studií pomůže odpovědět na otázku: proč ještě stále jezdíme vlakem, když můžeme jezdit autem a létat?

Anglicky

Since the beginning of the rail transport in the 19th century the state regulated construction of railways and their operation - with varying intensity, with different goals, with different results. There are many examples of abuse competitive position, distortion of market relations, cartels, monopolies, network effects and consequences of a revaluation, the problem of fixed costs, etc. in the history - and we can too often find more or less hidden state action behind. Selected case studies help answer the question: why still we go by train, when we drive a car and fly?

Přiložené soubory