KVIZDA, Martin. Stát a železnice - sňatek z rozumu? (The State and the railways - a marriage of convenience?). In seminář MUES - Masaryk University Economic Society. 2008.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Stát a železnice - sňatek z rozumu?
Name (in English) The State and the railways - a marriage of convenience?
Authors KVIZDA, Martin.
Edition seminář MUES - Masaryk University Economic Society, 2008.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Requested lectures
Field of Study Management, administration and clerical work
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization Ekonomicko-správní fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) železniční doprava; hospodářská politiky; regulace; intervence
Keywords in English railway transport; economic policy; regulations; interventions
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 1/9/2020 22:46.
Abstract
Od počátku vzniku železnic v 19. století ovlivňoval stát jejich výstavbu a reguloval jejich provoz – s různou intenzitou, s různými cíli, s různými výsledky. Podíváme-li se na historii železnic očima ekonoma, najdeme mnoho učebnicových příkladů zneužití konkurenčního postavení, deformace tržních vztahů, kartelu, monopolu, síťového efektu a důsledků jeho přecenění, problému fixních nákladů, atd. A téměř za vším najdeme více či méně skryté působení státu. Přednáška založená na komentáři vybraných případových studií pomůže odpovědět na otázku: proč ještě stále jezdíme vlakem, když můžeme jezdit autem a létat?
Abstract (in English)
Since the beginning of the rail transport in the 19th century the state regulated construction of railways and their operation - with varying intensity, with different goals, with different results. There are many examples of abuse competitive position, distortion of market relations, cartels, monopolies, network effects and consequences of a revaluation, the problem of fixed costs, etc. in the history - and we can too often find more or less hidden state action behind. Selected case studies help answer the question: why still we go by train, when we drive a car and fly?
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Stat_a_zeleznice__1_.pdf Licence Creative Commons  File version 1/9/2020

Properties

Name
Stat_a_zeleznice__1_.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/39706/898021/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39706/898021/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/39706/898021/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39706/898021/?info
Uploaded/Created
Tue 1/9/2020 22:46

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 20/5/2024 03:21