2008
			
	    
	
	
    Stát a železnice - sňatek z rozumu?
KVIZDA, MartinZákladní údaje
Originální název
Stát a železnice - sňatek z rozumu?
	Název anglicky
The State and the railways - a marriage of convenience?
		Autoři
KVIZDA, Martin
			Vydání
 seminář MUES - Masaryk University Economic Society, 2008
			Další údaje
Jazyk
čeština
		Typ výsledku
Vyžádané přednášky
		Obor
Řízení, správa a administrativa
		Stát vydavatele
Česká republika
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Organizace
Ekonomicko-správní fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
			Klíčová slova česky
železniční doprava; hospodářská politiky; regulace; intervence
		Klíčová slova anglicky
railway transport; economic policy; regulations; interventions
		
				
				Změněno: 1. 9. 2020 22:46, RNDr. Daniel Jakubík
				
		V originále
Od počátku vzniku železnic v 19. století ovlivňoval stát jejich výstavbu a reguloval jejich provoz – s různou intenzitou, s různými cíli, s různými výsledky. Podíváme-li se na historii železnic očima ekonoma, najdeme mnoho učebnicových příkladů zneužití konkurenčního postavení, deformace tržních vztahů, kartelu, monopolu, síťového efektu a důsledků jeho přecenění, problému fixních nákladů, atd. A téměř za vším najdeme více či méně skryté působení státu. Přednáška založená na komentáři vybraných případových studií pomůže odpovědět na otázku: proč ještě stále jezdíme vlakem, když můžeme jezdit autem a létat?
				Anglicky
Since the beginning of the rail transport in the 19th century the state regulated construction of railways and their operation - with varying intensity, with different goals, with different results. There are many examples of abuse competitive position, distortion of market relations, cartels, monopolies, network effects and consequences of a revaluation, the problem of fixed costs, etc. in the history - and we can too often find more or less hidden state action behind. Selected case studies help answer the question: why still we go by train, when we drive a car and fly?