J 2019

Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

ADAMCZYK, Roman

Základní údaje

Originální název

Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

Název česky

Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění

Název anglicky

Foreign language competences of educators and areas of their application

Autoři

ADAMCZYK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita, 2019, 1804-526X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60201 General language studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repozitář

Klíčová slova česky

pedagogický pracovník; cizojazyčná kompetence; komunikační dovednosti

Klíčová slova anglicky

educator; foreign language competence; communication skills

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 6. 2019 13:29, Roman Adamczyk

Anotace

V originále

Článek seznamuje se základními složkami řečové kompetence pedagoga a jejich významem se zaměřením na kompetenci cizojazyčnou. Cizojazyčné kompetence vyučujících na všech stupních škol tvoří nedílnou součást moderní profesní pedagogické činnosti a jsou historicky zakotveny v české i zahraniční lingvistické a lingvodidaktické tradici. Tvoří podmnožinu sady obecných a ´měkkých´ dovedností v oblasti komunikace a efektivní nástroj poznání v tom smyslu, že zpřístupňují cizojazyčné zdroje v knihovnách, databázích a na celé široké platformě internetu a umožňují komunikaci v interaktivním sociálním prostředí konferencí či v jiných odborných kontextech. Příspěvek se zaměřuje zejména na cizojazyčné kompetence učitelů nejazykových předmětů jako součást jejich profesní připravenosti a na sféry uplatnění těchto kompetencí v oblasti produktivních i receptivních dovedností, které tradičně zahrnují mluvení, psaní, poslech, čtení a překlad. Sbližováním jazykové a nejazykové výuky vznikly nové didaktické přístupy, které dále podtrhují význam a potenciál cizojazyčné kompetence pedagoga v jeho profesní činnosti.

Anglicky

The present article provides an overview of key areas of educators´ language skills with an emphasis on foreign-language competence. Foreign language competences of educators at all levels of schooling constitute an integral part of contemporary pedagogical activity, being historically embedded in both Czech and foreign linguistic and language teaching traditions. The latter competences form a subset of general and ´soft´ skills in the area of communication and an effective tool of knowledge acquisition, enabling access to foreign language resources in libraries, databases and the whole of the internet platform, as well as communication in interactive social settings of conferences and other professional contexts. The article primarily focuses on foreign language competences of non-language teachers as part of their professional erudition and on the areas of application of both productive and receptive skills, including speaking, writing, listening, reading and translation. Convergence of language teaching and content subjects resulted in the emergence of new didactic approaches that further underscore the importance and potential of foreign language competence in the professional activity of teachers.