J
		
		2019
			
	    
Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění
	    ADAMCZYK, Roman
	
	
	
	    
	
     
 
	
	Základní údaje
	
		Originální název
		Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění
	 
	
		Název česky
		Cizojazyčná kompetence pedagoga a sféry jejího uplatnění
	 
		
			Název anglicky
			Foreign language competences of educators and areas of their application
		 
				Autoři
				ADAMCZYK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)
			 
			
				Vydání
				 Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita, 2019, 1804-526X
			 
		
Další údaje
		
	
		
			Typ výsledku
			Článek v odborném periodiku
		 
	
		
			Obor
			60201 General language studies
		 
	
		
			Stát vydavatele
			Česká republika
		 
	
		
			Utajení
			není předmětem státního či obchodního tajemství
		 
	
			
		
			
				Organizace
				Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repozitář
			 
		
			
		
			Klíčová slova česky
			pedagogický pracovník; cizojazyčná kompetence; komunikační dovednosti
		 
		
			Klíčová slova anglicky
			educator; foreign language competence; communication skills
		 
			
			
				
					V originále
					Článek seznamuje se základními složkami řečové kompetence pedagoga a jejich významem se zaměřením na kompetenci cizojazyčnou. Cizojazyčné kompetence vyučujících na všech stupních škol tvoří nedílnou součást moderní profesní pedagogické činnosti a jsou historicky zakotveny v české i zahraniční lingvistické a lingvodidaktické tradici. Tvoří podmnožinu sady obecných a ´měkkých´ dovedností v oblasti komunikace a efektivní nástroj poznání v tom smyslu, že zpřístupňují cizojazyčné zdroje v knihovnách, databázích a na celé široké platformě internetu a umožňují komunikaci v interaktivním sociálním prostředí konferencí či v jiných odborných kontextech. Příspěvek se zaměřuje zejména na cizojazyčné kompetence učitelů nejazykových předmětů jako součást jejich profesní připravenosti a na sféry uplatnění těchto kompetencí v oblasti produktivních i receptivních dovedností, které tradičně zahrnují mluvení, psaní, poslech, čtení a překlad. Sbližováním jazykové a nejazykové výuky vznikly nové didaktické přístupy, které dále podtrhují význam a potenciál cizojazyčné kompetence pedagoga v jeho profesní činnosti.
				 
				
					Anglicky
					The present article provides an overview of key areas of educators´ language skills with an emphasis on foreign-language competence. Foreign language competences of educators at all levels of schooling constitute an integral part of contemporary pedagogical activity, being historically embedded in both Czech and foreign linguistic and language teaching traditions. The latter competences form a subset of general and ´soft´ skills in the area of communication and an effective tool of knowledge acquisition, enabling access to foreign language resources in libraries, databases and the whole of the internet platform, as well as communication in interactive social settings of conferences and other professional contexts. The article primarily focuses on foreign language competences of non-language teachers as part of their professional erudition and on the areas of application of both productive and receptive skills, including speaking, writing, listening, reading and translation. Convergence of language teaching and content subjects resulted in the emergence of new didactic approaches that further underscore the importance and potential of foreign language competence in the professional activity of teachers.
				  
				Zobrazeno: 31. 10. 2025 18:39