Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{30793, author = {Beneš, Milan}, article_location = {Warszawa}, article_number = {2 (77)}, keywords = {andragogy; pedagogy; state pedagogy; pedagogization; adult education; autonomy of personality; enlightenment}, language = {cze}, issn = {1230-929X}, journal = {Edukacja doroslych}, title = {Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře}, volume = {2017}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 30793 AU - Beneš, Milan PY - 2017 TI - Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře JF - Edukacja doroslych VL - 2017 IS - 2 (77) SP - 265-274 EP - 265-274 PB - Akademickie Towarzystwo Andragogiczne SN - 1230-929X KW - andragogy KW - pedagogy KW - state pedagogy KW - pedagogization KW - adult education KW - autonomy of personality KW - enlightenment N2 - Alexander Kapp zjevně v roce 1833 použil jako první pojem andragogika. Jeho snahy ovšem podle většinového mínění zmařil vlivný Herbart, jenž výchovné zacházení s dospělými odmítnul. Při bližším pohledu se ukazují četné výpovědi andragogické diskuze jako zkreslení Kappových i Herbartových názorů. Je tedy nezbytné představit myšlenky těchto dvou autorů méně povrchně a zohlednit přitom tehdejší představy o výchově i historické a společenské okolnosti jejich vzniku. Příspěvek ukáže, že Kappovi nejde o andragogiku nebo učení se a vzdělávání dospělých, ale o „státní pedagogiku“, o výchovu poslušného občana. Herbart naopak vychází z autonomní osobnosti, která v morální oblasti má formovat samu sebe. ER -
BENEŠ, Milan. Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře. \textit{Edukacja doroslych}. Warszawa: Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, 2017, roč.~2017, 2 (77), s.~265-274. ISSN~1230-929X.
|