BENEŠ, Milan. Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře (Kapp and Herbart. Two concepts of education and their reception in the literature on andragogy). Edukacja doroslych. Warszawa: Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, 2017, vol. 2017, 2 (77), p. 265-274. ISSN 1230-929X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře
Name in Czech Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře
Name (in English) Kapp and Herbart. Two concepts of education and their reception in the literature on andragogy
Authors BENEŠ, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Edukacja doroslych, Warszawa, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, 2017, 1230-929X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/46358978:_____/17:00000011
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech) Andragogika; pedagogika; státní pedagogika; pedagogizace; autonomie osobnosti
Keywords in English andragogy; pedagogy; state pedagogy; pedagogization; adult education; autonomy of personality; enlightenment
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Milan Beneš, učo 1110. Changed: 2/12/2018 19:39.
Abstract
Alexander Kapp zjevně v roce 1833 použil jako první pojem andragogika. Jeho snahy ovšem podle většinového mínění zmařil vlivný Herbart, jenž výchovné zacházení s dospělými odmítnul. Při bližším pohledu se ukazují četné výpovědi andragogické diskuze jako zkreslení Kappových i Herbartových názorů. Je tedy nezbytné představit myšlenky těchto dvou autorů méně povrchně a zohlednit přitom tehdejší představy o výchově i historické a společenské okolnosti jejich vzniku. Příspěvek ukáže, že Kappovi nejde o andragogiku nebo učení se a vzdělávání dospělých, ale o „státní pedagogiku“, o výchovu poslušného občana. Herbart naopak vychází z autonomní osobnosti, která v morální oblasti má formovat samu sebe.
Abstract (in English)
Demonstrably, Alexander Kapp was the first to use the concept of andragogy in 1833. However, there is a prevailing belief that his efforts were thwarted by influential Herbart, who refused to treat adults as subjects of education. At a closer look, a number of statements of the andragogical discussion appear to be a distortion of both the Kapp's and Herbart's opinions. Therefore, it is necessary to present the ideas of these two authors less superficially, taking into account the understanding of education of that time, as well as the historical and social context, in which it was developed. The paper will show that rather than andragogy or learning and adult education, Kapp advocates “state pedagogy” and an education designed to create obedient citizens. On the contrary, Herbart believes in an autonomous personality who, in the moral area, should shape himself or herself.
Print
Add to clipboard Displayed: 18/5/2024 16:44