J
2017
Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře
BENEŠ, Milan
Základní údaje
Originální název
Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře
Název česky
Kapp a Herbart. Dvě pojetí výchovy a jejich recepce v andragogice literatuře
Název anglicky
Kapp and Herbart. Two concepts of education and their reception in the literature on andragogy
Autoři
BENEŠ, Milan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Edukacja doroslych, Warszawa, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, 2017, 1230-929X
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/46358978:_____/17:00000011
Organizace
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář
Klíčová slova česky
Andragogika; pedagogika; státní pedagogika; pedagogizace; autonomie osobnosti
Klíčová slova anglicky
andragogy; pedagogy; state pedagogy; pedagogization; adult education; autonomy of personality; enlightenment
V originále
Alexander Kapp zjevně v roce 1833 použil jako první pojem andragogika. Jeho snahy ovšem podle většinového mínění zmařil vlivný Herbart, jenž výchovné zacházení s dospělými odmítnul. Při bližším pohledu se ukazují četné výpovědi andragogické diskuze jako zkreslení Kappových i Herbartových názorů. Je tedy nezbytné představit myšlenky těchto dvou autorů méně povrchně a zohlednit přitom tehdejší představy o výchově i historické a společenské okolnosti jejich vzniku. Příspěvek ukáže, že Kappovi nejde o andragogiku nebo učení se a vzdělávání dospělých, ale o „státní pedagogiku“, o výchovu poslušného občana. Herbart naopak vychází z autonomní osobnosti, která v morální oblasti má formovat samu sebe.
Anglicky
Demonstrably, Alexander Kapp was the first to use the concept of andragogy in 1833. However, there is a prevailing belief that his efforts were thwarted by influential Herbart, who refused to treat adults as subjects of education. At a closer look, a number of statements of the andragogical discussion appear to be a distortion of both the Kapp's and Herbart's opinions. Therefore, it is necessary to present the ideas of these two authors less superficially, taking into account the understanding of education of that time, as well as the historical and social context, in which it was developed. The paper will show that rather than andragogy or learning and adult education, Kapp advocates “state pedagogy” and an education designed to create obedient citizens. On the contrary, Herbart believes in an autonomous personality who, in the moral area, should shape himself or herself.
Zobrazeno: 10. 5. 2025 10:30