B 2014

Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně

KASPEROVÁ, Dana

Základní údaje

Originální název

Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně

Název česky

Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně

Název anglicky

The education and training of the industrial worker in the Bata company in inter-war Zlin

Autoři

KASPEROVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

první. Liberec, 162 s. Věda, 2014

Nakladatel

Technická univerzita v Liberci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/46747885:24510/14:#0001148

Organizace

Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář

ISBN

978-80-7494-176-4

Klíčová slova česky

výchova průmyslového člověka; Zlín; racionalizace; modernizace; psychotechnika; Baťova škola práce

Klíčová slova anglicky

education of industrial man; scientific management; psychotechnic; Bata school of work; Zlin; company town; modernisation

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2015 17:36, Dana Kasperová

Anotace

V originále

Kniha tematizuje otázky reformy vzdělávání výchovy ve Zlíně jako součást širšího společensko-ekonomického konceptu batismu, který není interpretován jako ojedinělý pokus o reformu sociálních a výrobních vztahů, ale jako jeden z realizovaných a velmi úspěšných meziválečných pokusů o realizaci sociálního smíru. Výchovné a vzdělávací snahy v meziválečném Zlíně jsou teoreticky uchopeny jako příklad modernizačních snah tzv. první vlny modernizace a jsou postaveny do protikladu s tzv. druhou modernizací, reflexivní modernizací (Giddens) či modernizací modernizace (Beck). Speciální pozornost je věnována otázkám laboretismu a racionalizace, které byly směrodatnými koncepty meziválečného sociálního, ale i pedagogického života.

Anglicky

The publication is a specialist publication focusing on the analysis of schooling and education activities in the Bata company with regard to the development of inter-war Zlin as a model industrial company town. Zlin can be viewed as a unique (extraordinarily thriving) example, not only of the modernisation of an urban complex, but mostly as a controversial experiment of social reform by the company based on the modernisation of production, in which the issues of education and training of the individual played a major role. These themes are examined as part of the wider socio-economic concept known as “Batism” which is not interpreted as a single attempt to reform social and working relations, but seen as one of the inter-war experiments that satisfactorily achieved social reconciliation.School and educational reform in inter-war Zlin are theoretically examined regarding the programme of attempted modernisation known as the first wave of modernisation and contrasted with what was known as the second wave of modernisation (or “reflexive modernisation” (Giddens) or “the modernisation of modernisation”) (Beck). Particular attention is given to the questions of labour and rationalisation, which were key issues in inter-war social and pedagogical life.