Přehled o publikaci
2014
Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně
KASPEROVÁ, DanaZákladní údaje
Originální název
Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně
Název česky
Výchova průmyslového člověka a firma Baťa v meziválečném Zlíně
Název anglicky
The education and training of the industrial worker in the Bata company in inter-war Zlin
Autoři
KASPEROVÁ, Dana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
první. Liberec, 162 s. Věda, 2014
Nakladatel
Technická univerzita v Liberci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/46747885:24510/14:#0001148
Organizace
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická – Technická univerzita v Liberci – Repozitář
ISBN
978-80-7494-176-4
Klíčová slova česky
výchova průmyslového člověka; Zlín; racionalizace; modernizace; psychotechnika; Baťova škola práce
Klíčová slova anglicky
education of industrial man; scientific management; psychotechnic; Bata school of work; Zlin; company town; modernisation
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2015 17:36, Dana Kasperová
V originále
Kniha tematizuje otázky reformy vzdělávání výchovy ve Zlíně jako součást širšího společensko-ekonomického konceptu batismu, který není interpretován jako ojedinělý pokus o reformu sociálních a výrobních vztahů, ale jako jeden z realizovaných a velmi úspěšných meziválečných pokusů o realizaci sociálního smíru. Výchovné a vzdělávací snahy v meziválečném Zlíně jsou teoreticky uchopeny jako příklad modernizačních snah tzv. první vlny modernizace a jsou postaveny do protikladu s tzv. druhou modernizací, reflexivní modernizací (Giddens) či modernizací modernizace (Beck). Speciální pozornost je věnována otázkám laboretismu a racionalizace, které byly směrodatnými koncepty meziválečného sociálního, ale i pedagogického života.
Anglicky
The publication is a specialist publication focusing on the analysis of schooling and education activities in the Bata company with regard to the development of inter-war Zlin as a model industrial company town. Zlin can be viewed as a unique (extraordinarily thriving) example, not only of the modernisation of an urban complex, but mostly as a controversial experiment of social reform by the company based on the modernisation of production, in which the issues of education and training of the individual played a major role. These themes are examined as part of the wider socio-economic concept known as “Batism” which is not interpreted as a single attempt to reform social and working relations, but seen as one of the inter-war experiments that satisfactorily achieved social reconciliation.School and educational reform in inter-war Zlin are theoretically examined regarding the programme of attempted modernisation known as the first wave of modernisation and contrasted with what was known as the second wave of modernisation (or “reflexive modernisation” (Giddens) or “the modernisation of modernisation”) (Beck). Particular attention is given to the questions of labour and rationalisation, which were key issues in inter-war social and pedagogical life.