Přehled o publikaci
2013
Current Problems of the Concept of Foreign Language Learning Strategies
ŠVEJDÍKOVÁ, Kateřina a Kateřina VLČKOVÁZákladní údaje
Originální název
Current Problems of the Concept of Foreign Language Learning Strategies
Název česky
Současné problémy konceptu strategií učení se cizímu jazyku
Autoři
ŠVEJDÍKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
sv. 17. Münster, Education and Languages in Europe/ Bildung und Sprachen in Europa. Austria: Forschung und Wissenschaft - Erziehungswissenschaft Bd. 17, od s. 459-468, 10 s. 2013
Nakladatel
LIT Verlag
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Pedagogika a školství
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00073397
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
ISBN
978-3-643-50505-7
UT WoS
000333716900048
Klíčová slova česky
strategie učení; cizí jazyky; konceptuální problémy
Klíčová slova anglicky
learning strategies; foreign languages; conceptual problems
Návaznosti
GAP407/12/0432, projekt VaV. MUNI/A/0744/2012, interní kód Repo.
Změněno: 1. 9. 2020 15:12, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Learning strategies present a crucial concept of educational psychology, instructional science, neuroscience, informatics and others. Since the 1960s, language learning strategies have also been gaining an important place in the theory of first, second, and foreign language acquisition set in the scientific discipline of linguodidactics and psycholinguistics. Nowadays, foreign language learning strategy is a concept that captures a wide range of linguistic behaviours in the foreign language learning. The problems of this wide strategy conceptualisation will be discussed in the paper. The focus will be on specific features of learning strategies, like level of their consciousness, extent of attention given to specific strategy use, explicitness of strategy use, degree of goal orientation, strategy size or level, amount of strategy clustering and sequencing and strategy orchestration and their potential for learning, and effectiveness.
Česky
Strategie učení představují klíčový koncept pedagogické psychologie, didaktiky, neurověd, informatiky a jiných vědních disciplín. Od roku 1960 získávají strategie učení se jazyku na významu v teoriích o osvojování prvního, druhého a cizího jazyka, které spadají pod vědecké disciplíny lingvodidaktika a psycholingvistika. V současnosti jsou strategie učení se cizímu jazyku konceptem, který zahrnuje širokou škálu způsobů jednání při učení se cizímu jazyku. Článek se zabývá problematikou této široké konceptualizace strategií a zaměřuje se na konkrétní znaky strategií učení, jako je například úroveň jejich povědomí, míra pozornosti věnovaná používání specifických strategií, explicita používání strategií, stupeň orientování se na cíl, velikost či úroveň strategií, počet shluků a sekvencí strategií, orchestrace strategií a jejich potenciál k učení se a efektivitě.