D 2013

Current Problems of the Concept of Foreign Language Learning Strategies

ŠVEJDÍKOVÁ, Kateřina a Kateřina VLČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Current Problems of the Concept of Foreign Language Learning Strategies

Název česky

Současné problémy konceptu strategií učení se cizímu jazyku

Autoři

ŠVEJDÍKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

sv. 17. Münster, Education and Languages in Europe/ Bildung und Sprachen in Europa. Austria: Forschung und Wissenschaft - Erziehungswissenschaft Bd. 17, od s. 459-468, 10 s. 2013

Nakladatel

LIT Verlag

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Pedagogika a školství

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00073397

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

ISBN

978-3-643-50505-7

UT WoS

000333716900048

Klíčová slova česky

strategie učení; cizí jazyky; konceptuální problémy

Klíčová slova anglicky

learning strategies; foreign languages; conceptual problems

Návaznosti

GAP407/12/0432, projekt VaV. MUNI/A/0744/2012, interní kód Repo.
Změněno: 1. 9. 2020 15:12, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

ORIG CZ

V originále

Learning strategies present a crucial concept of educational psychology, instructional science, neuroscience, informatics and others. Since the 1960s, language learning strategies have also been gaining an important place in the theory of first, second, and foreign language acquisition set in the scientific discipline of linguodidactics and psycholinguistics. Nowadays, foreign language learning strategy is a concept that captures a wide range of linguistic behaviours in the foreign language learning. The problems of this wide strategy conceptualisation will be discussed in the paper. The focus will be on specific features of learning strategies, like level of their consciousness, extent of attention given to specific strategy use, explicitness of strategy use, degree of goal orientation, strategy size or level, amount of strategy clustering and sequencing and strategy orchestration and their potential for learning, and effectiveness.

Česky

Strategie učení představují klíčový koncept pedagogické psychologie, didaktiky, neurověd, informatiky a jiných vědních disciplín. Od roku 1960 získávají strategie učení se jazyku na významu v teoriích o osvojování prvního, druhého a cizího jazyka, které spadají pod vědecké disciplíny lingvodidaktika a psycholingvistika. V současnosti jsou strategie učení se cizímu jazyku konceptem, který zahrnuje širokou škálu způsobů jednání při učení se cizímu jazyku. Článek se zabývá problematikou této široké konceptualizace strategií a zaměřuje se na konkrétní znaky strategií učení, jako je například úroveň jejich povědomí, míra pozornosti věnovaná používání specifických strategií, explicita používání strategií, stupeň orientování se na cíl, velikost či úroveň strategií, počet shluků a sekvencí strategií, orchestrace strategií a jejich potenciál k učení se a efektivitě.
Zobrazeno: 3. 9. 2025 01:15