Přehled o publikaci
2012
Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie
ŠVANDOVÁ, Kateřina a Milan KUBIATKOZákladní údaje
Originální název
Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie
Název anglicky
Factors Influencing the Secondary School Students Attitudes to Chemistry
Autoři
ŠVANDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Milan KUBIATKO (703 Slovensko, domácí)
Vydání
Scientia in Educatione, 2012, 1804-7106
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Pedagogika a školství
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00062243
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
chemie; dotazník; postoje; studenti gymnázií
Klíčová slova anglicky
chemistry; questionnaire; attitudes; grammar school students
Změněno: 1. 9. 2020 13:44, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Předkládaná studie je zaměřena na výzkum postojů studentů českých gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie. Klade si za cíl zjistit zejména rozdíl v postojích z hlediska pohlaví, navštěvovaného ročníku a oblíbeného předmětu. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník s pětistupňovými škálovanými položkami Likertova typu, který byl administrován 552 studentům čtyř českých gymnázií. Pomocí faktorové analýzy byly položky rozděleny do čtyř kategorií: 1. Významnost chemie, 2. Oblíbenost a náročnost chemie, 3. Chemické pomůcky a laboratorní experimenty, 4. Zájem o chemii. Celkové skóre postojové části indikovalo neutrální postoj studentů k vyučovacímu předmětu chemie. Mezi chlapci a dívkami byl rozdíl ve skóre ve prospěch chlapců, s pozitivním postojem, a to v porovnání s dívkami, které již chemii vnímají neutrálně. Studenti prvního ročníku vnímají chemii neutrálně, s narůstajícím věkem studentů je patrný pokles, kdy se postoje k chemii stávají negativními, a to jak u studentů druhého, tak i třetího ročníku. V závěru jsou navrženy možnosti dalšího směřování výzkumu v této oblasti.
Anglicky
The study is focused on the investigation of students attitudes to the subject of Chemistry on Czech secondary grammar schools. The partial aims are to find out differences between results with respect to gender, year of study and favourite subject. A questionnaire with 5-point Likert type items was used as a research tool. The sample size contained 552 Czech secondary grammar school students. By factor analysis the items were distributed into four categories: 1. The relevance of chemistry, 2. Popularity and difficulty of chemistry, 3. Chemical aids and laboratory experiments, 4. Interest in chemistry. The overall score indicated neutral students’ attitudes toward chemistry. There was a statistically significant difference between boys and girls. Boys achieved higher score in comparison with girls. Boys perceived chemistry positively and girls neutrally. The youngest students perceived chemistry positively, others had neutral attitude toward chemistry. The conclusion includes further possibilities of research in this area.