Přehled o publikaci
2012
Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie
ŠVANDOVÁ, Kateřina and Milan KUBIATKOBasic information
Original name
Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie
Name (in English)
Factors Influencing the Secondary School Students Attitudes to Chemistry
Authors
ŠVANDOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Milan KUBIATKO (703 Slovakia, belonging to the institution)
Edition
Scientia in Educatione, 2012, 1804-7106
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
Pedagogy and education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00062243
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech)
chemie; dotazník; postoje; studenti gymnázií
Keywords in English
chemistry; questionnaire; attitudes; grammar school students
Changed: 1/9/2020 13:44, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Předkládaná studie je zaměřena na výzkum postojů studentů českých gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie. Klade si za cíl zjistit zejména rozdíl v postojích z hlediska pohlaví, navštěvovaného ročníku a oblíbeného předmětu. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník s pětistupňovými škálovanými položkami Likertova typu, který byl administrován 552 studentům čtyř českých gymnázií. Pomocí faktorové analýzy byly položky rozděleny do čtyř kategorií: 1. Významnost chemie, 2. Oblíbenost a náročnost chemie, 3. Chemické pomůcky a laboratorní experimenty, 4. Zájem o chemii. Celkové skóre postojové části indikovalo neutrální postoj studentů k vyučovacímu předmětu chemie. Mezi chlapci a dívkami byl rozdíl ve skóre ve prospěch chlapců, s pozitivním postojem, a to v porovnání s dívkami, které již chemii vnímají neutrálně. Studenti prvního ročníku vnímají chemii neutrálně, s narůstajícím věkem studentů je patrný pokles, kdy se postoje k chemii stávají negativními, a to jak u studentů druhého, tak i třetího ročníku. V závěru jsou navrženy možnosti dalšího směřování výzkumu v této oblasti.
In English
The study is focused on the investigation of students attitudes to the subject of Chemistry on Czech secondary grammar schools. The partial aims are to find out differences between results with respect to gender, year of study and favourite subject. A questionnaire with 5-point Likert type items was used as a research tool. The sample size contained 552 Czech secondary grammar school students. By factor analysis the items were distributed into four categories: 1. The relevance of chemistry, 2. Popularity and difficulty of chemistry, 3. Chemical aids and laboratory experiments, 4. Interest in chemistry. The overall score indicated neutral students’ attitudes toward chemistry. There was a statistically significant difference between boys and girls. Boys achieved higher score in comparison with girls. Boys perceived chemistry positively and girls neutrally. The youngest students perceived chemistry positively, others had neutral attitude toward chemistry. The conclusion includes further possibilities of research in this area.