J 2012

Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie

ŠVANDOVÁ, Kateřina a Milan KUBIATKO

Základní údaje

Originální název

Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie

Název anglicky

Factors Influencing the Secondary School Students Attitudes to Chemistry

Autoři

ŠVANDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Milan KUBIATKO (703 Slovensko, domácí)

Vydání

Scientia in Educatione, 2012, 1804-7106

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Pedagogika a školství

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00062243

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

chemie; dotazník; postoje; studenti gymnázií

Klíčová slova anglicky

chemistry; questionnaire; attitudes; grammar school students
Změněno: 1. 9. 2020 13:44, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Předkládaná studie je zaměřena na výzkum postojů studentů českých gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie. Klade si za cíl zjistit zejména rozdíl v postojích z hlediska pohlaví, navštěvovaného ročníku a oblíbeného předmětu. Jako výzkumný nástroj byl použit dotazník s pětistupňovými škálovanými položkami Likertova typu, který byl administrován 552 studentům čtyř českých gymnázií. Pomocí faktorové analýzy byly položky rozděleny do čtyř kategorií: 1. Významnost chemie, 2. Oblíbenost a náročnost chemie, 3. Chemické pomůcky a laboratorní experimenty, 4. Zájem o chemii. Celkové skóre postojové části indikovalo neutrální postoj studentů k vyučovacímu předmětu chemie. Mezi chlapci a dívkami byl rozdíl ve skóre ve prospěch chlapců, s pozitivním postojem, a to v porovnání s dívkami, které již chemii vnímají neutrálně. Studenti prvního ročníku vnímají chemii neutrálně, s narůstajícím věkem studentů je patrný pokles, kdy se postoje k chemii stávají negativními, a to jak u studentů druhého, tak i třetího ročníku. V závěru jsou navrženy možnosti dalšího směřování výzkumu v této oblasti.

Anglicky

The study is focused on the investigation of students attitudes to the subject of Chemistry on Czech secondary grammar schools. The partial aims are to find out differences between results with respect to gender, year of study and favourite subject. A questionnaire with 5-point Likert type items was used as a research tool. The sample size contained 552 Czech secondary grammar school students. By factor analysis the items were distributed into four categories: 1. The relevance of chemistry, 2. Popularity and difficulty of chemistry, 3. Chemical aids and laboratory experiments, 4. Interest in chemistry. The overall score indicated neutral students’ attitudes toward chemistry. There was a statistically significant difference between boys and girls. Boys achieved higher score in comparison with girls. Boys perceived chemistry positively and girls neutrally. The youngest students perceived chemistry positively, others had neutral attitude toward chemistry. The conclusion includes further possibilities of research in this area.

Přiložené soubory