p 2013

Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce

ŘEHULKA, Evžen

Základní údaje

Originální název

Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce

Název anglicky

Psychological characteristics of teachers in relation to their profession and performance evaluation of educational work

Autoři

ŘEHULKA, Evžen

Vydání

20. konference Psychologie zdraví VERNÍŘOVICE, 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Pedagogika a školství

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

Učitel; analýza profese; zdraví; zdravotní gramotnost

Klíčová slova anglicky

Teacher; analysis profession; health; health literacy

Návaznosti

MSM0021622443, záměr.
Změněno: 1. 9. 2020 17:27, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Referát shrnuje poznatky z několika studií, které byly získány prostřednictvím standardizovaných a nestandardizovaných dotazníků a rozhovorů. Informace byly získány od 668 učitelů (543 žen a 125 mužů) základních škol zejména Jihomoravského kraje, kteří měli nejméně 4 roky praxe a nedosahovali dosud důchodového věku. Výzkum byl proveden ve školním roce 2012/2013. Získané výsledky ukazují v podstatě dobrý vztah učitelů k jejich profesi s vědomím velkého významu této práce. Negativní je hodnocení podmínek výkonu učitelského povolání, a to od podmínek materiálních až k organizačním a společenským. Negativní, ale nekonkrétní, je hodnocení systému českého školství. Čeští učitelé se cítí neadekvátně vzděláni, zbytečně přepracováni, stresováni a špatně hodnoceni. Zanedbávána je péče o osobnostní rozvoj učitelů. Všechny tyto výsledky jsou výrazně modifikovány gendrem, věkem učitelů a délkou praxe a lokalitou školy.

Anglicky

Paper summarizes the findings of several studies that have been obtained through standardized and non-standardized questionnaires and interviews. Information was obtained from 668 teachers (543 women and 125 men ) primary schools especially South Moravia, who had at least four years of practice and still not reach retirement age. The research was conducted in the academic year 2012/2013. The results show a basically good relationship of teachers to their profession knowing the great importance of this work. Negative assessment of conditions is the teaching profession , from the material conditions to organizational and societal. Negative but vague evaluation is the Czech education system . Czech teachers feel inadequately trained , too overworked, stressed and bad . Neglect the care of the personal development of teachers. All these results are significantly modified by gender, age and length of service of teachers and school location.

Přiložené soubory