k 2018

Řízení třídy studenty učitelství a provázejícími učiteli: dotazníkové šetření

VLČKOVÁ, Kateřina

Základní údaje

Originální název

Řízení třídy studenty učitelství a provázejícími učiteli: dotazníkové šetření

Název anglicky

Classroom Management Strategies of Student Teachers and Their Mentors: A Survey Study

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Konference české asociace Pedagogického výzkum (Sympozium Řízení třídy), 2018

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00101167

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

řízení výuky; studenti učitelství; provázející učitelé; druhý stupeň základní školy

Klíčová slova anglicky

classroom management; student teachers; mentor teachers; lower secondary education

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV.
Změněno: 6. 9. 2020 07:22, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

amp; Sass, 2010). Škála BIMS-CZ se skládá z 6 položek měřících behaviorální management (BM) a z 6 položek měřících didaktický management (IM) na 6-bodové škále vyjadřující míru souhlasu. Obě škály vykazovaly adekvátní vnitřní konzistenci. Základní soubor tvořili všichni studenti učitelství v 1. ročníku navazujícího magisterského studia na PdF MU na prvních dlouhodobých praxích na 2. stupni ZŠ (231 studentů, úplný výběr). Stejné dotazníky vyplňovali v tištěné formě jejich provázející učitelé. Výzkumný vzorek zahrnoval 123 učitelů a 142 studentů (návratnost 53 a 61 %). Učitelé reportovali silnější BM než studenti. Rozdíly v IM nebyly statisticky významné. Učitelé uváděli, že méně nechávají žáky si povídat, více přesazují při bavení, při vzdoru více vyžadují dodržení pravidel, důsledněji kontrolují věnování se úkolu, mají více rutinních postupů, přizpůsobují výuku více individuálním potřebám dětí, více zapojují žáky do diskuse o praktickém využití učiva, více je vedou k řešení problémů, více řídí přechody mezi aktivitami či důsledněji instruují. Reportované výsledky ověřuje navazující kvalitativní studie reálného řízení výuky prezentovaná v sympoziu.

Anglicky

amp; Sass, 2010). In our study we used Czech adaptation of BIMS administered to 142 student teachers at their long-term practice and their 123 mentor teachers in lower secondary schools. Teachers reported stronger BM than students. There were no differences in IM.

Přiložené soubory