Přehled o publikaci
2018
Řízení třídy studenty učitelství a provázejícími učiteli: dotazníkové šetření
VLČKOVÁ, KateřinaZákladní údaje
Originální název
Řízení třídy studenty učitelství a provázejícími učiteli: dotazníkové šetření
Název anglicky
Classroom Management Strategies of Student Teachers and Their Mentors: A Survey Study
Autoři
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Konference české asociace Pedagogického výzkum (Sympozium Řízení třídy), 2018
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00101167
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
řízení výuky; studenti učitelství; provázející učitelé; druhý stupeň základní školy
Klíčová slova anglicky
classroom management; student teachers; mentor teachers; lower secondary education
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaV.
Změněno: 6. 9. 2020 07:22, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
amp; Sass, 2010). Škála BIMS-CZ se skládá z 6 položek měřících behaviorální management (BM) a z 6 položek měřících didaktický management (IM) na 6-bodové škále vyjadřující míru souhlasu. Obě škály vykazovaly adekvátní vnitřní konzistenci. Základní soubor tvořili všichni studenti učitelství v 1. ročníku navazujícího magisterského studia na PdF MU na prvních dlouhodobých praxích na 2. stupni ZŠ (231 studentů, úplný výběr). Stejné dotazníky vyplňovali v tištěné formě jejich provázející učitelé. Výzkumný vzorek zahrnoval 123 učitelů a 142 studentů (návratnost 53 a 61 %). Učitelé reportovali silnější BM než studenti. Rozdíly v IM nebyly statisticky významné. Učitelé uváděli, že méně nechávají žáky si povídat, více přesazují při bavení, při vzdoru více vyžadují dodržení pravidel, důsledněji kontrolují věnování se úkolu, mají více rutinních postupů, přizpůsobují výuku více individuálním potřebám dětí, více zapojují žáky do diskuse o praktickém využití učiva, více je vedou k řešení problémů, více řídí přechody mezi aktivitami či důsledněji instruují. Reportované výsledky ověřuje navazující kvalitativní studie reálného řízení výuky prezentovaná v sympoziu.
Anglicky
amp; Sass, 2010). In our study we used Czech adaptation of BIMS administered to 142 student teachers at their long-term practice and their 123 mentor teachers in lower secondary schools. Teachers reported stronger BM than students. There were no differences in IM.