J 2016

The influence of candidate social effectiveness on assessment center performance ratings: A field study

LEUGNEROVÁ, Marcela; Martin VACULÍK and Jakub PROCHÁZKA

Basic information

Original name

The influence of candidate social effectiveness on assessment center performance ratings: A field study

Name in Czech

Vliv sociální efektivity uchazeče na hodnocení výkonu v assessment centru: Výzkum v přirozeném prostředí

Authors

LEUGNEROVÁ, Marcela (203 Czech Republic, belonging to the institution); Martin VACULÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jakub PROCHÁZKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

International Journal of Selection and Assessment, 2016, 0965-075X

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

Psychology

Country of publisher

United States of America

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/16:00089864

Organization

Fakulta sociálních studií – Repository – Repository

UT WoS

000375786800004

Keywords (in Czech)

schopnost identifikovat požadavky situace-self-monitoring-assessment centrum-sociální efektivita

Keywords in English

ability to identify criteria-self-monitoring-assessment center-social effectiveness

Links

MUNI/A/1077/2015, interní kód Repo.
Changed: 2/9/2020 23:45, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

The present research examined the influence of constructs representing social effectiveness on assessment center (AC) ratings in two samples. We expected different effects of self-monitoring (SM) on different dimension ratings, a positive effect of the ability to identify criteria (ATIC) on the overall AC rating and a moderating effect of the ATIC on the relationship between SM and the dimension rating. Forty-six (Study 1) and 115 (Study 2) applicants participated in ACs in field settings. Across both studies, SM had a negative effect on the integrity rating. No relationship was identified between SM and social sensitivity or problem solving ratings. In Study 1, the ATIC had a positive effect on the overall AC rating. No support was identified for a moderating effect of the ATIC on the relationship between SM and the social sensitivity rating.

In Czech

Výzkum se věnuje vlivu konstruktů reprezentujících sociální efektivitu na hodnocení výkonu v assessment centru (AC) na dvou vzorcích. Předpokládali jsme, že self-monitoring (SM) má odlišný vliv na hodnocení různých kompetencí, dále že schopnost identifikovat požadavky situace (ATIC) má vliv na celkové hodnocení v AC a také jsme očekávali, že ATIC moderuje vztah mezi SM a hodnocením kompetencí. Čtyřicet šest (Studie 1) a 115 (Studie 2) uchazečů se účastnilo AC v reálném prostředí. V obou studií byl prokázán negativní vliv SM na hodnocení kompetence integrita. Žádný vztah nebyl nalezen mezi SM a hodnocením sociální citlivosti a řešení problémů. Ve Studii 1 bylo prokázáno, že ATIC má pozitivní vliv na celkového hodnocení v AC. Nebyla nalezena podpora pro moderační efekt ATIC ve vztahu mezi SM a hodnocením sociální efektivity.

Files attached