Přehled o publikaci
2016
The influence of candidate social effectiveness on assessment center performance ratings: A field study
LEUGNEROVÁ, Marcela; Martin VACULÍK and Jakub PROCHÁZKABasic information
Original name
The influence of candidate social effectiveness on assessment center performance ratings: A field study
Name in Czech
Vliv sociální efektivity uchazeče na hodnocení výkonu v assessment centru: Výzkum v přirozeném prostředí
Authors
LEUGNEROVÁ, Marcela (203 Czech Republic, belonging to the institution); Martin VACULÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jakub PROCHÁZKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
International Journal of Selection and Assessment, 2016, 0965-075X
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
Psychology
Country of publisher
United States of America
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/16:00089864
Organization
Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
UT WoS
000375786800004
Keywords (in Czech)
schopnost identifikovat požadavky situace-self-monitoring-assessment centrum-sociální efektivita
Keywords in English
ability to identify criteria-self-monitoring-assessment center-social effectiveness
Links
MUNI/A/1077/2015, interní kód Repo.
Changed: 2/9/2020 23:45, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
The present research examined the influence of constructs representing social effectiveness on assessment center (AC) ratings in two samples. We expected different effects of self-monitoring (SM) on different dimension ratings, a positive effect of the ability to identify criteria (ATIC) on the overall AC rating and a moderating effect of the ATIC on the relationship between SM and the dimension rating. Forty-six (Study 1) and 115 (Study 2) applicants participated in ACs in field settings. Across both studies, SM had a negative effect on the integrity rating. No relationship was identified between SM and social sensitivity or problem solving ratings. In Study 1, the ATIC had a positive effect on the overall AC rating. No support was identified for a moderating effect of the ATIC on the relationship between SM and the social sensitivity rating.
In Czech
Výzkum se věnuje vlivu konstruktů reprezentujících sociální efektivitu na hodnocení výkonu v assessment centru (AC) na dvou vzorcích. Předpokládali jsme, že self-monitoring (SM) má odlišný vliv na hodnocení různých kompetencí, dále že schopnost identifikovat požadavky situace (ATIC) má vliv na celkové hodnocení v AC a také jsme očekávali, že ATIC moderuje vztah mezi SM a hodnocením kompetencí. Čtyřicet šest (Studie 1) a 115 (Studie 2) uchazečů se účastnilo AC v reálném prostředí. V obou studií byl prokázán negativní vliv SM na hodnocení kompetence integrita. Žádný vztah nebyl nalezen mezi SM a hodnocením sociální citlivosti a řešení problémů. Ve Studii 1 bylo prokázáno, že ATIC má pozitivní vliv na celkového hodnocení v AC. Nebyla nalezena podpora pro moderační efekt ATIC ve vztahu mezi SM a hodnocením sociální efektivity.