k 2024

Docházka do mateřské školy jako protektivní faktor proti sociální exkluzi

LINTNER, Tomáš

Základní údaje

Originální název

Docházka do mateřské školy jako protektivní faktor proti sociální exkluzi

Název anglicky

Pre-primary education attendance as a protective factor against social exclusion

Autoři

LINTNER, Tomáš

Vydání

Výroční konference SYRI 2024 : Prolomit bariéry – Nerovnosti v současné společnosti, Masarykova universita, Brno, 6. listopadu 2024, 2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizace

Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

vrstevnické vztahy; vrstevnická exkluze; sociální sítě; ranní adolescence; dopad preprimárního vzdělávání; univerzální předprimární vzdělávání

Klíčová slova anglicky

peer relationships; peer rejection; social networks; early adolescence; pre-primary education impact; universal pre-primary education

Návaznosti

LX22NPO5101, projekt VaV.
Změněno: 1. 4. 2025 00:50, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Vrstevnické vztahy hrají klíčovou roli v sociálním a emočním vývoji dětí. Etnické menšiny a děti rodičů s nízkým vzděláním jsou obzvláště zranitelné vůči odmítání vrstevníky, což může vést k problémům duševního zdraví. Tato studie zkoumá dlouhodobé účinky předškolního vzdělávání na vztahy mezi vrstevníky v šestých třídách na základě stratifikovaného náhodného vzorku 2,397 žáků v České republice. Žáci, kteří navštěvovali předškolní vzdělávání, zejména více než jeden rok, mají více přátel a jsou méně odmítání vrstevníky ve srovnání s těmi, kteří do předškolního vzdělávání nechodili. Předškolní vzdělávání poskytuje ochranný efekt proti odmítání vrstevníky u žáků z etnických menšin a u těch, jejichž rodiče nemají vyšší vzdělání.

Anglicky

Peer relationships in schools play a crucial role in children's social and emotional development. Ethnic minority students and those with parents who have low education are especially vulnerable to negative social outcomes, such as peer rejection, which can lead to mental health problems. Pre-primary education has been hypothesized to provide early socialization opportunities that may protect against these adverse outcomes. This study examines the long-term effects of pre-primary education on peer relationships in sixth grade using a stratified random sample of 2,397 sixth-grade students from the Czech Republic. The findings reveal that students who attended pre-primary education, particularly for more than one year, have more friends and are less rejected compared to those who did not attend. Ethnic minority students and those with parents without higher education are identified as more prone to peer rejection, underscoring the challenges these groups face in school. Importantly, this study shows that pre-primary education provides a protective effect against peer rejection for these vulnerable groups. The study highlights the critical need for policies supporting universal access to high-quality pre-primary education, especially for children from disadvantaged backgrounds.

Přiložené soubory