2024
Vyhýbání se médiím v dobách krize
SLAVÍK, Lukáš, Jakub MACEK and Lucie ČEJKOVÁBasic information
Original name
Vyhýbání se médiím v dobách krize
Name (in English)
Media Avoidance in a Crisis
Authors
SLAVÍK, Lukáš, Jakub MACEK and Lucie ČEJKOVÁ
Edition
Výroční konference SYRI : Prolomit Bariéry – Nerovnosti v Současné Společnosti, 2024
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Presentations at conferences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization
Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
Keywords in English
news media avoidance; crisis; public service media; commercial broadcasters; tabloid media; Czech Republic; covid-19 pandemic
Links
LX22NPO5101, research and development project.
Changed: 29/3/2025 00:50, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Výzkum vyhýbání se médiím se věnuje především úplnému vyhýbání se zpravodajství, zatímco jen omezeně se soustředí na skutečnost, že vyhýbání se médiím je selektivní praxí: lidé se typicky a nejčastěji vyhýbají jen některým médiím, zatímco jiným nikoli. Selektivní vyhýbání se zpravodajství je přitom kritickým tématem v období krize, kdy porozumění tomu, kteří lidé se vyhýbají kterým zpravodajským kanálům a proč, hraje klíčovou roli v šíření informací o probíhající krizi. Prezentovaná analýza se proto zabývá tím, jak liší prediktory vyhýbání se třem nejvýznamnějším typům českých zpravodajských médií: médiím veřejné služby, komerčním televizím a bulvárním periodikům.
In English
Research on media avoidance focuses primarily on complete news avoidance , while focusing only to a limited extent on the fact that media avoidance is a selective practice: people typically and most often avoid only some media outlets, while not others. Selective news avoidance is a critical issue in times of crisis, when understanding which people avoid which news channels and why plays a key role in the dissemination of information about the ongoing crisis. The presented analysis therefore examines how the predictors of avoidance differ for the three most important types of Czech news media: public service media, commercial television, and tabloid newspapers.