Přehled o publikaci
2024
Discursive subjugation and the ways out: Narratives of othering among Czech Roma mothers
SIDIROPULU-JANKŮ, Kateřina a Jana OBROVSKÁZákladní údaje
Originální název
Discursive subjugation and the ways out: Narratives of othering among Czech Roma mothers
Autoři
SIDIROPULU-JANKŮ, Kateřina a Jana OBROVSKÁ
Vydání
Romani Studies, Liverpool University Press, 2024, 1528-0748
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
UT WoS
001241237500001
EID Scopus
2-s2.0-85196004964
Klíčová slova česky
biografický výzkum; Romové; copingové strategie; identita; mateřství; zjinačování; primární socializace; sociální nerovnosti; exkluze; Česko
Klíčová slova anglicky
biographical research; Roma people; coping strategies; identity; mothering; othering; primary socialization; social inequalities; social exclusion; Czechia
Návaznosti
LX22NPO5101, projekt VaV. 727069, interní kód Repo.
Změněno: 30. 1. 2025 00:50, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
This paper introduces the analysis of biographical interviews focusing on thenegotiation of the day-to-day child-raising by Czech Roma mothers. We demonstratethe narrative reflection of ethnic identity, as well as coping strategies and ways outof the discursive subjugation of being marginalized by ethnic othering. We presentcoping strategies based on 1) vacillating between refusal and resigned acceptance ofthe negative discourse among the ethnic majority, 2) claiming normality throughuniversal humanism, the submission of racialized microaggression, and the psychol-ogizing of an aggressor, and 3) embracing family pride and social dissent. Wefind that primary socialization is an important element in tackling the discursivesubjugation of ethnic othering. Further, we outline suggestions for the followingresearch of othering mechanisms that seem to endure in European societies in termsof the reproduction of social inequalities.
Česky
Tento článek představuje analýzu biografických rozhovorů zaměřených na vyjednávání každodenní výchovy dětí českými romskými matkami. Ukazujeme narativní reflexi etnické identity, stejně jako zvládací strategie a způsoby, jak se vymanit z diskurzivního podrobení způsobeného marginalizací etnickým odlišováním. Představujeme zvládací strategie založené na: 1) kolísání mezi odmítnutím a rezignovaným přijetím negativního diskurzu mezi etnickou většinou, 2) nároku na normálnost prostřednictvím univerzálního humanismu, podřízení se rasové mikroagresi a psychologizace agresora, a 3) přijetí rodinné hrdosti a sociálního nesouhlasu. Zjišťujeme, že primární socializace je důležitým prvkem při řešení diskurzivního podrobení etnickým odlišováním. Dále nastiňujeme návrhy pro další výzkum mechanismů odlišování, které se zdají přetrvávat v evropských společnostech v souvislosti s reprodukcí sociálních nerovností.