J 2024

Discursive subjugation and the ways out: Narratives of othering among Czech Roma mothers

SIDIROPULU-JANKŮ, Kateřina a Jana OBROVSKÁ

Základní údaje

Originální název

Discursive subjugation and the ways out: Narratives of othering among Czech Roma mothers

Autoři

SIDIROPULU-JANKŮ, Kateřina a Jana OBROVSKÁ

Vydání

Romani Studies, Liverpool University Press, 2024, 1528-0748

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

UT WoS

001241237500001

EID Scopus

2-s2.0-85196004964

Klíčová slova česky

biografický výzkum; Romové; copingové strategie; identita; mateřství; zjinačování; primární socializace; sociální nerovnosti; exkluze; Česko

Klíčová slova anglicky

biographical research; Roma people; coping strategies; identity; mothering; othering; primary socialization; social inequalities; social exclusion; Czechia

Návaznosti

LX22NPO5101, projekt VaV. 727069, interní kód Repo.
Změněno: 30. 1. 2025 00:50, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

This paper introduces the analysis of biographical interviews focusing on thenegotiation of the day-to-day child-raising by Czech Roma mothers. We demonstratethe narrative reflection of ethnic identity, as well as coping strategies and ways outof the discursive subjugation of being marginalized by ethnic othering. We presentcoping strategies based on 1) vacillating between refusal and resigned acceptance ofthe negative discourse among the ethnic majority, 2) claiming normality throughuniversal humanism, the submission of racialized microaggression, and the psychol-ogizing of an aggressor, and 3) embracing family pride and social dissent. Wefind that primary socialization is an important element in tackling the discursivesubjugation of ethnic othering. Further, we outline suggestions for the followingresearch of othering mechanisms that seem to endure in European societies in termsof the reproduction of social inequalities.

Česky

Tento článek představuje analýzu biografických rozhovorů zaměřených na vyjednávání každodenní výchovy dětí českými romskými matkami. Ukazujeme narativní reflexi etnické identity, stejně jako zvládací strategie a způsoby, jak se vymanit z diskurzivního podrobení způsobeného marginalizací etnickým odlišováním. Představujeme zvládací strategie založené na: 1) kolísání mezi odmítnutím a rezignovaným přijetím negativního diskurzu mezi etnickou většinou, 2) nároku na normálnost prostřednictvím univerzálního humanismu, podřízení se rasové mikroagresi a psychologizace agresora, a 3) přijetí rodinné hrdosti a sociálního nesouhlasu. Zjišťujeme, že primární socializace je důležitým prvkem při řešení diskurzivního podrobení etnickým odlišováním. Dále nastiňujeme návrhy pro další výzkum mechanismů odlišování, které se zdají přetrvávat v evropských společnostech v souvislosti s reprodukcí sociálních nerovností.

Přiložené soubory