D 2024

Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR

NULÍČEK, Vladimír

Základní údaje

Originální název

Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR

Název česky

Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR

Název anglicky

Artificial intelligence in primary and secondary schools in the Czech Republic

Autoři

NULÍČEK, Vladimír

Vydání

První. Praha, Lidský kapitál a investice do vzdělání: Umělá inteligence a strategické změny v oblasti vzdělání: sborník z 26. mezinárodní vědecké konference = Human capital and investment in education: Artificial intelligence and strategic changes in education, od s. 75-90, 16 s. 2024

Nakladatel

Vysoká škola finanční a správní

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizace

Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repozitář

ISBN

978-80-7408-273-3

Klíčová slova česky

umělá inteligence, rizika AI, software, učitel, žák, student

Klíčová slova anglicky

artificial intelligence, AI risks, software, teacher, pupil, student
Změněno: 4. 5. 2024 04:07, RNDr. Patrik Mottl, Ph.D.

Anotace

V originále

Názory na využívání umělé inteligence mezi žáky, studenty, rodiči, pedagogy, ale i vedením škol jsou velmi rozdílné. To se následně promítá do zcela odlišného přístupu k výuce a každodenní práci s žáky a se studenty. Školy se také liší v nastavování pravidel pro využívání umělé inteligence při zpracování různých úkolů, prezentací apod. Zavádění umělé inteligence vyžaduje po učitelích nové znalosti a dovednosti v didaktice, aplikace umělé inteligence mění způsob jejich práce. Probíhají i diskuse na téma, zda umělá inteligence částečně nebo zcela nahradí učitelskou profesi. Ve školách se sice vyučuje informatika, osnovy ale neřeší, jak si poradit s umělou inteligencí. Příspěvek představuje samotný pojem, historii, přínosy a rizika AI, diskutuje výsledky výzkum realizovaného týmem Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Anglicky

Opinions on the use of artificial intelligence among pedagogues, but also by school management, are very different. This is subsequently reflected in a completely different approach to teaching and daily work with pupils and students. Schools also differ in setting rules for the use of artificial intelligence in the processing of various tasks, presentations, etc. The introduction of artificial intelligence requires teachers to have new knowledge and skills in didactics, the application of artificial intelligence changes the way they work. There are also ongoing discussions on whether artificial intelligence will partially or completely replace the teaching profession. Computer science is taught in schools, but the curriculum does not address how to deal with artificial intelligence. The paper presents the very concept, history, benefits and risks of AI, discusses the results of research carried out by the team of the Center for the Prevention of Risky Virtual Communication of the Faculty of Education of the Palacký University in Olomouc.