2024
Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR
NULÍČEK, VladimírBasic information
Original name
Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR
Name in Czech
Umělá inteligence na základních a středních školách v ČR
Name (in English)
Artificial intelligence in primary and secondary schools in the Czech Republic
Authors
NULÍČEK, Vladimír
Edition
První. Praha, Lidský kapitál a investice do vzdělání: Umělá inteligence a strategické změny v oblasti vzdělání: sborník z 26. mezinárodní vědecké konference = Human capital and investment in education: Artificial intelligence and strategic changes in education, p. 75-90, 16 pp. 2024
Publisher
Vysoká škola finanční a správní
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
References:
Organization
Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository
ISBN
978-80-7408-273-3
Keywords (in Czech)
umělá inteligence, rizika AI, software, učitel, žák, student
Keywords in English
artificial intelligence, AI risks, software, teacher, pupil, student
Changed: 4/5/2024 04:07, RNDr. Patrik Mottl, Ph.D.
V originále
Názory na využívání umělé inteligence mezi žáky, studenty, rodiči, pedagogy, ale i vedením škol jsou velmi rozdílné. To se následně promítá do zcela odlišného přístupu k výuce a každodenní práci s žáky a se studenty. Školy se také liší v nastavování pravidel pro využívání umělé inteligence při zpracování různých úkolů, prezentací apod. Zavádění umělé inteligence vyžaduje po učitelích nové znalosti a dovednosti v didaktice, aplikace umělé inteligence mění způsob jejich práce. Probíhají i diskuse na téma, zda umělá inteligence částečně nebo zcela nahradí učitelskou profesi. Ve školách se sice vyučuje informatika, osnovy ale neřeší, jak si poradit s umělou inteligencí. Příspěvek představuje samotný pojem, historii, přínosy a rizika AI, diskutuje výsledky výzkum realizovaného týmem Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
In English
Opinions on the use of artificial intelligence among pedagogues, but also by school management, are very different. This is subsequently reflected in a completely different approach to teaching and daily work with pupils and students. Schools also differ in setting rules for the use of artificial intelligence in the processing of various tasks, presentations, etc. The introduction of artificial intelligence requires teachers to have new knowledge and skills in didactics, the application of artificial intelligence changes the way they work. There are also ongoing discussions on whether artificial intelligence will partially or completely replace the teaching profession. Computer science is taught in schools, but the curriculum does not address how to deal with artificial intelligence. The paper presents the very concept, history, benefits and risks of AI, discusses the results of research carried out by the team of the Center for the Prevention of Risky Virtual Communication of the Faculty of Education of the Palacký University in Olomouc.