Přehled o publikaci
2024
Institutional Financial Consumer Protection in Czech Republic and Poland: Differences, Strengths, Weaknesses, and Challenges
JANOVEC, Michal and Damian CYMANBasic information
Original name
Institutional Financial Consumer Protection in Czech Republic and Poland: Differences, Strengths, Weaknesses, and Challenges
Name in Czech
Institucionální ochrana finančních spotřebitelů v České republice a Polsku: rozdíly, silné stránky, slabé stránky a výzvy
Authors
JANOVEC, Michal and Damian CYMAN
Edition
Białostockie Studia Prawnicze (BSP), Poland, UNIVERSITY OF BIALYSTOK, FACULTY OF LAW, 2024, 1689-7404
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization
Právnická fakulta – Repository – Repository
EID Scopus
2-s2.0-85187923866
Keywords (in Czech)
spotřebitelský úvěr; ochrana zákazníka; finanční trh; finanční regulace
Keywords in English
consumer credit; consumer protection; financial market; financial regulation
Changed: 8/3/2025 00:51, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
The financial market plays a crucial role in economic growth, but it also poses risks to consumers, who may not have the expertise to navigate its complexities. This article examines the importance of consumer protection in the financial market and the legal background for regulation, including the stable and effective institutional set-up of consumer protection in Poland and the Czech Republic. It also discusses various initiatives that have been implemented to safeguard consumers in the financial market, such as regulations and policies designed to prevent deceptive practices and fraudulent behaviour. Finally, the article highlights the challenges facing consumer protection in the financial market regarding the institutions dealing with it, including the need for more effective enforcement mechanisms.
In Czech
Finanční trh hraje klíčovou roli v hospodářském růstu, ale představuje také rizika pro spotřebitele, kteří nemusí mít odborné znalosti, aby se v jeho složitosti orientovali. Tento článek zkoumá význam ochrany spotřebitele na finančním trhu a právní pozadí regulace, včetně stabilního a efektivního institucionálního nastavení ochrany spotřebitele v Polsku a České republice. Pojednává také o různých iniciativách, které byly zavedeny za účelem ochrany spotřebitelů na finančním trhu, jako jsou předpisy a politiky určené k zabránění klamavým praktikám a podvodnému chování. V neposlední řadě článek zdůrazňuje výzvy, kterým čelí ochrana spotřebitele na finančním trhu, pokud jde o instituce, které se jím zabývají, včetně potřeby účinnějších donucovacích mechanismů.