D 2024

Le personnage de Marcel, un double de Michel Tremblay

KYLOUŠEK, Petr

Základní údaje

Originální název

Le personnage de Marcel, un double de Michel Tremblay

Název česky

Postava Marcela, autorského dvojníka Michela Tremblaye

Název anglicky

The character of Marcel, a Michel Tremblay's double

Autoři

KYLOUŠEK, Petr

Vydání

1. vyd. Bělehrad, Les Études françaises d'aujourd'hui, od s. 417-428, 12 s. 2024

Nakladatel

Bělehradská univerzita

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Srbsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizace

Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

ISBN

978-86-6153-733-2

Klíčová slova česky

quebecký román; Michel Tremblay; autorský dvojník; introspektivní dvojník; přepis

Klíčová slova anglicky

Quebec novel; Michel Tremblay; creative double; introspective double; rewriting

Návaznosti

GA20-14919S, projekt VaV.
Změněno: 4. 3. 2025 00:51, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Michel Tremblay s’incarne dans de nombreux personnages hétéronymes dont les aléas et destinées se rattachent à la problématique personnelle. S’y ajoute souvent le theme de l’écriture et du conditionnement de la créativité. Notre présentation opte pour les oeuvres où les deux axes d’investigations — le double personnel et le double créateur — se croisent de maniere systématique. Il s’agit de l’hexalogie Chroniques du Plateau Mont-Royal (1978–1997) qui, sous la semblance d’une chronique familiale autofictive retrace la naissance du futur écrivain. Dans cette réécriture de Marcel Proust, mais à la troisième personne, l’écrivain ne figure que comme une convergence des autres personnages qui sont emblématiques de la poétique de Michel Tremblay. Parmi eux le cousin Marcel, naturellement doué pour tous les arts, mais qui finira par être interné dans un asile psychiatrique. Michel Tremblay consacre e ce personnage le dernier volume de l’hexalogie, Un objet de beauté (1997), et il y revient dans un roman récent, Le Peintre d’aquarelles (2017). L’analyse tente de dégager les éléments constitutifs de la poétique implicite de Michel Tremblay illustrés à travers son double : catharsis, relation e la réalité, relation à la tradition, inspiration, furor poeticus, folie

Česky

Michel Tremblay se promítá do řady heteronymních postav, jejichž osudy souvisejí s jeho osobními problémy. Často je to v souvislosti s tematikou psaní a okolnostmi, které podmiňují tvorbu. Naše prezentace zvolila díla, v nichž se obě osy zkoumání - osobní dvojník a tvůrčí dvojník - systematicky protínají. Jedná se o hexalogii Chroniques du Plateau Mont-Royal (1978-1997), která pod rouškou "chronologického" cyklu rodinné kroniky, sleduje zrod budoucího spisovatele. V tomto přepisu Marcela Prousta, ovšem ve třetí osobě, se spisovatel objevuje pouze jako konvergentní bod, v němž se prptínají ostatní postavy, které jsou pro poetiku Michela Tremblaye příznačné. Patří k nim i bratranec Marcel, přirozeně nadaný ve všech uměleckých oborech, který však skončí v psychiatrické léčebně. Této postavě věnuje Michel Tremblay poslední díl své hexalogie Un objet de beauté (1997) a vrací se k němu i v posledním románu Le Peintre d'aquarelles (2017). Analýza se pokouší identifikovat konstitutivní prvky implicitní poetiky Michela Tremblaye, ilustrované prostřednictvím jeho dvojníka: katarzi, vztah ke skutečnosti. vztah k tradici, inspiraci, furor poeticus, šílenství.

Anglicky

Michel Tremblay is embodied in numerous heteronymous characters whose destinies are linked to his personal problems. He often adds the theme of writing and the conditioning of creativity. Our presentation has opted for works where the two axes of investigation - the personal double and the creative double - systematically intersect. These are the hexalogy Chroniques du Plateau Mont-Royal (1978-1997), which, in the guise of a family chronicle, traces the birth of the future writer. In this rewriting of Marcel Proust, but in the third person, the writer appears only as a convergence of other characters emblematic of Michel Tremblay's poetics. Among them is cousin Marcel, naturally gifted in all the arts, but eventually committed to a mental institution. Michel Tremblay devotes the final volume of his hexalogy, Un objet de beauté (1997), to this character, and returns to it in a recent novel, Le Peintre d'aquarelles (2017). The analysis attempts to identify the constituent elements of Michel Tremblay's implicit poetics illustrated through his double: catharsis, relationship to reality, relationship to tradition, inspiration, furor poeticus, madness.

Přiložené soubory