Přehled o publikaci
2023
Životní dráhy opakovaně neúspěšných maturantů a maturantek
NOVOTNÝ, Petr; Martin MAJCÍK; Katarína ROZVADSKÁ; Tereza VENGŘINOVÁ; Miroslava DVOŘÁKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Životní dráhy opakovaně neúspěšných maturantů a maturantek
Name (in English)
Life Pathways of Repeatedly Unsuccessful Secondary School Examinees
Authors
NOVOTNÝ, Petr; Martin MAJCÍK; Katarína ROZVADSKÁ; Tereza VENGŘINOVÁ and Miroslava DVOŘÁKOVÁ
Edition
68 pp. 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Research report
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Organization
Filozofická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech)
maturant; životní dráhy, neúspěch
Keywords in English
Secondary School Examinees; Life Pathway; Failure
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód Repo.
Changed: 12/2/2024 03:53, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Výzkumný projekt Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek reagoval na výzvu Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy Inovace v pedagogice, která upozornila na chybějící informace o studentech, kteří neuspějí u maturitní zkoušky, a o jejich dalších osudech. Hlavním cílem projektu bylo získání hloubkového vhledu do nedostatečně prozkoumaného jevu neúspěšnosti u maturitní zkoušky a jeho následků pro další životní dráhu dotyčných studentů, a na základě toho formulovat doporučení pro vzdělávací politiku. Předmětem zkoumání tak byla jednak percepce důvodů neúspěchu u samotné maturitní zkoušky, tedy co k neúspěchu vedlo, ale také další životní dráha neúspěšných maturantů po dobu dvou let, zvláště s ohledem na vzdělávací dráhu.
In English
The “Life Pathways of Unsuccessful Graduates” research project was a response to a call within the Innovations in Pedagogy framework that was introduced by the Ministry of Education, Youth and Sport. The call highlighted the lack of knowledge about students who fail the Matura examination and their subsequent lives. The main objectives of the project were to gain in-depth insights into the insufficiently researched phenomenon of failure in the Matura examination and its consequences for the future life pathways of the students concerned and to formulate evidence-based recommendations for education policies. The objects of the investigation were the reasons for failure in the Matura examination itself, i.e. what led to the failure, and the further life pathways of unsuccessful examinees, especially with regard to the educational path over a period of two years.