VITURKA, Milan a Vilém PAŘIL. Evaluation of the effectiveness of high-speed rail projects in the Czech Republic in terms of their integration potential. GeoScape. Ústí nad Labem: Jan Evangelista Purkyne University in Ústí nad Labem, 2020, roč. 14, č. 1, s. 1-10. ISSN 1802-1115. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.2478/geosc-2020-0001.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Evaluation of the effectiveness of high-speed rail projects in the Czech Republic in terms of their integration potential
Autoři VITURKA, Milan (203 Česká republika, garant, domácí) a Vilém PAŘIL (203 Česká republika, domácí).
Vydání GeoScape, Ústí nad Labem, Jan Evangelista Purkyne University in Ústí nad Labem, 2020, 1802-1115.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/20:00115516
Organizace Ekonomicko-správní fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Doi http://dx.doi.org/10.2478/geosc-2020-0001
UT WoS 000546451300001
Klíčová slova česky vysokorychlostní železnice - integrace - metropole - pracovní mobilita - mezní míra
Klíčová slova anglicky high-speed rail/HSR - integration - metropolises - labour mobility - marginal rate
Návaznosti CZ.02.1.01/0.0/0.0/16_026/0008430, interní kód Repo. EF16_026/0008430, projekt VaV.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 25. 1. 2024 03:38.
Anotace
The paper deals with the evaluation of the effectiveness of the construction of high-speed rails/HSR in the Czech Republic with an emphasis on the perception of their potential impact on labour market integration. The introductory part analyzes the position of the main Central European metropolises in the HSR network as a tool for transnational integration, where the leading position of German and Swiss metropolises was confirmed. The main goal of the paper focus is on assessing the impact of HSR construction projects on the work attractiveness of Czech metropolitan regions using the model of marginal rate of labour mobility model determined by the ratio of income and cost increases (including variant scenarios of lost time costs as negative externality). Its application combines economic and geographic analysis and thus contributes to the integration of space and time into economic theory. The performed analyses demonstrate the most significant positive impacts of the construction of HSR on the work attractiveness of Prague, followed by Brno. Regarding the adequate effects of the operating speed, it is possible to evaluate them as secondary due to the small distances of the affected residential centres. Overall, we expect that the implementation of the discussed projects will not have a significant impact on the labour mobility of the population and it is therefore necessary to pay attention to their other benefits.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Evaluation_of_high-speed_rail_final.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 25. 1. 2024

Vlastnosti

Název
Evaluation_of_high-speed_rail_final.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/59366/1669041/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/59366/1669041/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/59366/1669041/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/59366/1669041/?info
Vloženo
Čt 25. 1. 2024 03:38

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Eva Zárybnická, DiS., uco 206552
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
  • osoba Mgr. Michal Maňas, uco 2481
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 19. 5. 2024 14:45