Přehled o publikaci
2022
Experiences with Work-Family Arrangements in Organizations during COVID-19 : Elements of Innovation
PLASOVÁ, Blanka and Iveta ZELENKOVÁBasic information
Original name
Experiences with Work-Family Arrangements in Organizations during COVID-19 : Elements of Innovation
Name in Czech
Zkušenosti s opatřeními na podporu sladění práce a rodiny v organizacích během pandemie COVID-19 : Prvky inovace
Authors
PLASOVÁ, Blanka and Iveta ZELENKOVÁ
Edition
Ostrava, Proceedings of the International Scientific Conference ECONOMIC POLICY : Post-Pandemic Challenges and Opportunities of the Czech and European Policy, p. 295-310, 16 pp. 2022
Publisher
Vysoká škola PRIGO
Other information
Language
English
Type of outcome
Proceedings paper
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
Organization
Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
ISBN
978-80-87291-32-0
ISSN
Keywords in English
work-family policy; employers; HR practitioners; COVID-19; post-pandemic time
Changed: 8/2/2024 03:48, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
This article aims to identify elements of change and innovation in work-family arrangements at the employer level during the COVID-19 pandemic in a sample of Czech work organizations. We conducted a secondary data analysis of the discussion forum of the internship course at the selected university. The research population consists of master’s degree students in human resource management in combined form who are enrolled in a course focused on the reflection of experiences from professional internships. The students discuss and comment on the changes in human resource management caused by the pandemic and the main challenges they faced in human resource management. Based on this analysis, we distinguish three areas of the measures: flexible working arrangements, support for employees' care commitments, and other supportive mechanisms and arrangements. Since the outbreak of the COVID-19 pandemic has exacerbated the conflicts between work and family, employers have been extensively impacted by them. Arrangements supporting work-family balance seem to be no longer "nice to have" but something "must have" from the employer's perspective. In this respect, the most significant innovative improvements include 1) the development of home-office regimes and tools for dealing with day-to-day practical problems, 2) the ability to match the individual needs of employees with the performance of their work ("tailored solutions''), and 3) ability to address emergency care needs when there are disruptions to usual care.
In Czech
Cílem tohoto článku je identifikovat prvky změn a inovací v uspořádání práce a rodiny na úrovni zaměstnavatele během pandemie COVID-19 ve vzorku českých pracovních organizací. Provedli jsme sekundární analýzu dat z diskusního fóra kurzu praxe na vybrané vysoké škole. Výzkumný soubor tvoří studenti magisterského studia oboru řízení lidských zdrojů v kombinované formě, kteří jsou zapsáni do kurzu zaměřeného na reflexi zkušeností z odborných stáží. Studenti diskutují a vyjadřují se ke změnám v řízení lidských zdrojů způsobeným pandemií a k hlavním výzvám, s nimiž se při řízení lidských zdrojů setkali. Na základě této analýzy rozlišujeme tři oblasti opatření: flexibilní pracovní úvazky, podpora pečovatelských závazků zaměstnanců a další podpůrné mechanismy a opatření. Vzhledem k tomu, že vypuknutí pandemie COVID-19 vyostřilo konflikty mezi prací a rodinou, zaměstnavatelé jimi byli rozsáhle zasaženi. Zdá se, že opatření podporující rovnováhu mezi prací a rodinou již nejsou z pohledu zaměstnavatele něčím, co "je hezké mít", ale něčím, co "mít musí". V tomto ohledu patří mezi nejvýznamnější inovační zlepšení 1) rozvoj home-office režimů a nástrojů pro řešení každodenních praktických problémů, 2) schopnost sladit individuální potřeby zaměstnanců s výkonem jejich práce ("řešení na míru") a 3) schopnost řešit naléhavé potřeby péče v případěv případě narušení běžné formy péče.