PLASOVÁ, Blanka and Iveta ZELENKOVÁ. Experiences with Work-Family Arrangements in Organizations during COVID-19 : Elements of Innovation. Online. In Proceedings of the International Scientific Conference ECONOMIC POLICY : Post-Pandemic Challenges and Opportunities of the Czech and European Policy. Ostrava: Vysoká škola PRIGO, 2022, p. 295-310. ISBN 978-80-87291-32-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Experiences with Work-Family Arrangements in Organizations during COVID-19 : Elements of Innovation
Name in Czech Zkušenosti s opatřeními na podporu sladění práce a rodiny v organizacích během pandemie COVID-19 : Prvky inovace
Authors PLASOVÁ, Blanka and Iveta ZELENKOVÁ.
Edition Ostrava, Proceedings of the International Scientific Conference ECONOMIC POLICY : Post-Pandemic Challenges and Opportunities of the Czech and European Policy, p. 295-310, 16 pp. 2022.
Publisher Vysoká škola PRIGO
Other information
Original language English
Type of outcome Proceedings paper
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL URL
Organization Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
ISBN 978-80-87291-32-0
ISSN 2788-2012
Keywords in English work-family policy; employers; HR practitioners; COVID-19; post-pandemic time
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 8/2/2024 03:48.
Abstract
This article aims to identify elements of change and innovation in work-family arrangements at the employer level during the COVID-19 pandemic in a sample of Czech work organizations. We conducted a secondary data analysis of the discussion forum of the internship course at the selected university. The research population consists of master’s degree students in human resource management in combined form who are enrolled in a course focused on the reflection of experiences from professional internships. The students discuss and comment on the changes in human resource management caused by the pandemic and the main challenges they faced in human resource management. Based on this analysis, we distinguish three areas of the measures: flexible working arrangements, support for employees' care commitments, and other supportive mechanisms and arrangements. Since the outbreak of the COVID-19 pandemic has exacerbated the conflicts between work and family, employers have been extensively impacted by them. Arrangements supporting work-family balance seem to be no longer "nice to have" but something "must have" from the employer's perspective. In this respect, the most significant innovative improvements include 1) the development of home-office regimes and tools for dealing with day-to-day practical problems, 2) the ability to match the individual needs of employees with the performance of their work ("tailored solutions''), and 3) ability to address emergency care needs when there are disruptions to usual care.
Abstract (in Czech)
Cílem tohoto článku je identifikovat prvky změn a inovací v uspořádání práce a rodiny na úrovni zaměstnavatele během pandemie COVID-19 ve vzorku českých pracovních organizací. Provedli jsme sekundární analýzu dat z diskusního fóra kurzu praxe na vybrané vysoké škole. Výzkumný soubor tvoří studenti magisterského studia oboru řízení lidských zdrojů v kombinované formě, kteří jsou zapsáni do kurzu zaměřeného na reflexi zkušeností z odborných stáží. Studenti diskutují a vyjadřují se ke změnám v řízení lidských zdrojů způsobeným pandemií a k hlavním výzvám, s nimiž se při řízení lidských zdrojů setkali. Na základě této analýzy rozlišujeme tři oblasti opatření: flexibilní pracovní úvazky, podpora pečovatelských závazků zaměstnanců a další podpůrné mechanismy a opatření. Vzhledem k tomu, že vypuknutí pandemie COVID-19 vyostřilo konflikty mezi prací a rodinou, zaměstnavatelé jimi byli rozsáhle zasaženi. Zdá se, že opatření podporující rovnováhu mezi prací a rodinou již nejsou z pohledu zaměstnavatele něčím, co "je hezké mít", ale něčím, co "mít musí". V tomto ohledu patří mezi nejvýznamnější inovační zlepšení 1) rozvoj home-office režimů a nástrojů pro řešení každodenních praktických problémů, 2) schopnost sladit individuální potřeby zaměstnanců s výkonem jejich práce ("řešení na míru") a 3) schopnost řešit naléhavé potřeby péče v případěv případě narušení běžné formy péče.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
28_Plasova_Zelenkova.pdf   File version 14/10/2023

Properties

Name
28_Plasova_Zelenkova.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/57868/1604957/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/57868/1604957/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/57868/1604957/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/57868/1604957/?info
Uploaded/Created
Sat 14/10/2023 04:20

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
  • a concrete person Mgr. Michal Maňas, uco 2481
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 19/6/2024 20:49