HLAĎO, Petr, Klára ŠEĎOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Oksana Yuriyivna STUPAK, Tomáš LINTNER and Martin FICO. Adaptace ukrajinských žáků na vzdělávání v českých základních školách. Brno: Národní institut SYRI, 2023, 23 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Adaptace ukrajinských žáků na vzdělávání v českých základních školách
Authors HLAĎO, Petr, Klára ŠEĎOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Oksana Yuriyivna STUPAK, Tomáš LINTNER and Martin FICO.
Edition Brno, 23 pp. 2023.
Publisher Národní institut SYRI
Other information
Original language Czech
Type of outcome Research report
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization Filozofická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) adaptace ukrajinských žáků
Links LX22NPO5101, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 28/3/2023 04:07.
Abstract
Adaptace nově příchozích ukrajinských žáků do základních škol se aktuálně stala jednou z nevýznamnějších výzev českého vzdělávacího systému. Hloubkové kvalitativní šetření založené na případových studiích šesti základních škol, které bylo realizováno od října 2022 do února 2023, ukázalo, že: 1. Rozvoj adaptačních mechanizmů na školách byl ztížen často nejasnými představami jednotlivých aktérů o tom, co vše má adaptace ukrajinských žáků zahrnovat a chybějící metodickou podporou. 2. Důraz byl kladen na to, aby si ukrajinští žáci osvojili český jazyk, což je řediteli, učiteli i rodiči vnímáno jako nutný základ jak pro sociální, tak akademickou adaptaci. Jen některé školy mají zkušenosti s výukou češtiny jako cizího jazyka. Výuka českého jazyka byla na školách zajišťována v různé intenzitě a s různým personálním obsazením. 3. Základní školy měly tendenci nadřazovat sociální adaptaci nad adaptací akademickou a ukrajinským žákům se snažily zajistit zejména psychologický a sociální komfort. 4. Přes snahu škol o sociální adaptaci ukrajinských žáků lze míru jejich začlenění v českých žákovských kolektivech považovat za spíše nízkou. Vztahy ve třídách jsou do velké míry etnicky segregované. 5. Akademická adaptace byla školami vnímána jako obtížnější než adaptace sociální. Učitelé vyjadřovali nejistotu, jak vysoké akademické nároky na ukrajinské žáky klást, jakým způsobem je zapojovat do výuky, do jaké míry jim upravovat kurikulum a jak přistupovat k jejich hodnocení. 6. Nižší akademické nároky a mírnější hodnocení ze strany učitelů se promítají do pohledu rodičů a žáků, kteří českou školu ve srovnání s ukrajinskou hodnotí jako snazší. Rodiče snahu škol o sociální adaptaci akceptují, ale zdůrazňují zájem o adaptaci akademickou. 7. Přijímací zkoušky na střední školy jsou vedením škol, učiteli a rodiči vnímány jako kritický bod pro další vzdělávání ukrajinských žáků.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Studie_SYRI_Adaptace_ukrajinskych_zaku_final.pdf Licence Creative Commons  File version 28/3/2023

Properties

Name
Studie_SYRI_Adaptace_ukrajinskych_zaku_final.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/55328/1483399/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/55328/1483399/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/55328/1483399/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/55328/1483399/?info
Uploaded/Created
Tue 28/3/2023 04:07

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
  • a concrete person Mgr. Michal Maňas, uco 2481
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 17/5/2024 03:47