HLAĎO, Petr, Klára ŠEĎOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Oksana Yuriyivna STUPAK, Tomáš LINTNER a Martin FICO. Adaptace ukrajinských žáků na vzdělávání v českých základních školách. Brno: Národní institut SYRI, 2023, 23 s.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Adaptace ukrajinských žáků na vzdělávání v českých základních školách
Autoři HLAĎO, Petr, Klára ŠEĎOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Oksana Yuriyivna STUPAK, Tomáš LINTNER a Martin FICO.
Vydání Brno, 23 s. 2023.
Nakladatel Národní institut SYRI
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Výzkumná zpráva
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky adaptace ukrajinských žáků
Návaznosti LX22NPO5101, projekt VaV.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 28. 3. 2023 04:07.
Anotace
Adaptace nově příchozích ukrajinských žáků do základních škol se aktuálně stala jednou z nevýznamnějších výzev českého vzdělávacího systému. Hloubkové kvalitativní šetření založené na případových studiích šesti základních škol, které bylo realizováno od října 2022 do února 2023, ukázalo, že: 1. Rozvoj adaptačních mechanizmů na školách byl ztížen často nejasnými představami jednotlivých aktérů o tom, co vše má adaptace ukrajinských žáků zahrnovat a chybějící metodickou podporou. 2. Důraz byl kladen na to, aby si ukrajinští žáci osvojili český jazyk, což je řediteli, učiteli i rodiči vnímáno jako nutný základ jak pro sociální, tak akademickou adaptaci. Jen některé školy mají zkušenosti s výukou češtiny jako cizího jazyka. Výuka českého jazyka byla na školách zajišťována v různé intenzitě a s různým personálním obsazením. 3. Základní školy měly tendenci nadřazovat sociální adaptaci nad adaptací akademickou a ukrajinským žákům se snažily zajistit zejména psychologický a sociální komfort. 4. Přes snahu škol o sociální adaptaci ukrajinských žáků lze míru jejich začlenění v českých žákovských kolektivech považovat za spíše nízkou. Vztahy ve třídách jsou do velké míry etnicky segregované. 5. Akademická adaptace byla školami vnímána jako obtížnější než adaptace sociální. Učitelé vyjadřovali nejistotu, jak vysoké akademické nároky na ukrajinské žáky klást, jakým způsobem je zapojovat do výuky, do jaké míry jim upravovat kurikulum a jak přistupovat k jejich hodnocení. 6. Nižší akademické nároky a mírnější hodnocení ze strany učitelů se promítají do pohledu rodičů a žáků, kteří českou školu ve srovnání s ukrajinskou hodnotí jako snazší. Rodiče snahu škol o sociální adaptaci akceptují, ale zdůrazňují zájem o adaptaci akademickou. 7. Přijímací zkoušky na střední školy jsou vedením škol, učiteli a rodiči vnímány jako kritický bod pro další vzdělávání ukrajinských žáků.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Studie_SYRI_Adaptace_ukrajinskych_zaku_final.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 28. 3. 2023

Vlastnosti

Název
Studie_SYRI_Adaptace_ukrajinskych_zaku_final.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/55328/1483399/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/55328/1483399/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/55328/1483399/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/55328/1483399/?info
Vloženo
Út 28. 3. 2023 04:07

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
  • osoba Mgr. Michal Maňas, uco 2481
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 19. 5. 2024 01:46