Přehled o publikaci
2020
Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)
MUŽÍK, JaroslavZákladní údaje
Originální název
Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)
Název česky
Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)
Název anglicky
THEME FOR DISCUSSION ABOUT PROBLEM OF EDUCATION (INTELLECTUAL LEGACY J. A. COMENIUS)
Autoři
MUŽÍK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Polonia Journal, Bielsko-Biała, Wysza Szkola Ekonomiczno-Humanistyczna, 2020, 2083-3121
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/46358978:_____/20:00000246
Organizace
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář
Klíčová slova česky
vzdělávání; učení; didaktika; další vzdělávání; kompetence
Klíčová slova anglicky
education; learning; didactic; futher education; competency
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2023 10:34, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
V originále
Odkaz Jana Amose Komenského je možno chápat jako udržování kontinuální odborné a společenské diskuze o problémech vzdělávání a učení. Příspěvek vychází z myšlenky, kterou J. A. Komenský formuloval v Didaktice velké „má-li však člověk státi se člověkem, musí být vzděláván“. V práci Brána jazyků otevřená Komenský postuloval myšlenku respektovat ve vyučování přirozený fyzický, duševní a sociální vývoj dítěte, žáka, studenta i dospělého člověka. V práci Labyrint světa a ráj srdce charakterizuje Komenský učení jako „nesnadný a bolestivý vstup do života“. Příspěvek se zaměřuje na konfrontaci těchto i dalších myšlenek J. A. Komenského se současnou turbulentní, elektronizovanou a digitalizovanou dobou. Z tohoto kontextu vyúsťuje požadavek více zkoumat didaktický proces ve školství i v dalším vzdělávání. Z tohoto zkoumání vyvozuje autor některé náměty jak zkvalitnit proces výuky na základních, středních i vysokých školách a ve vzdělávání dospělých
Anglicky
The legacy of Jan Amos Comenius can be understood as a continuously professional and social discussion on the issues of education and learning. The article presents the idea formulated by J. A. Comenius in the Great Didactics: “If a person is to become a man, he must be educated“. In his work called “The gate of unlocked languages”, Comenius postulated the thought of respecting the natural, physical, spiritual and social development of a human - a child, a student and an adult. In the work “Labyrinth of the World and Paradise of the Heart”, Comenius characterises learning as „difficult and bitter entry into life“. The article focuses on confronting the ideas of J. A. Comenius with the current, turbulent, electronic and digitalised times. The context results in the need for more investigation in the area of the didactic process in schools and further education. The author introduces suggestions connected with the improvement of the teaching processes at elementary and secondary schools as well as at universities and in adult education.