VISSENBERG, Joyce, Guna SPURAVA, Natálie TERČOVÁ, Hana MORÁVKOVÁ, Marie BEDROŠOVÁ, Emilie BOSSENS, Hana MACHÁČKOVÁ, Sirkku KOTILAINEN a Leen D’HAENENS. Report on the role of critical information skills in recognising mis- and disinformation. Leuven: ySKILLS, 2022, 64 s. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6922138.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Report on the role of critical information skills in recognising mis- and disinformation
Autoři VISSENBERG, Joyce, Guna SPURAVA, Natálie TERČOVÁ, Hana MORÁVKOVÁ, Marie BEDROŠOVÁ, Emilie BOSSENS, Hana MACHÁČKOVÁ, Sirkku KOTILAINEN a Leen D’HAENENS.
Vydání Leuven, 64 s. 2022.
Nakladatel ySKILLS
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Výzkumná zpráva
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizace Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář
Doi http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.6922138
Klíčová slova anglicky misinformation; disinformation; digital skills; youth
Návaznosti 870612, interní kód Repo.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 15. 3. 2023 03:36.
Anotace
Online mis- and disinformation poses threats to societies and individuals, and young people form a group that may be particularly vulnerable to the potential negative consequences of exposure to such false information on the internet and on social media. Therefore, digital skills, news literacy, and particularly the skills that allow them to evaluate the credibility of online news and information and to distinguish between true and false, have become increasingly essential. This report presents the findings from a multi-method study about young people’s (12 to 15 years old) skills to cope with online mis- and disinformation in three countries: Belgium, the Czech Republic, and Finland. Through an online survey, a news exposure phase comprising a credibility evaluation performance test, and focus groups, this study aimed (1) to gain more insight into how 12- to 15-year-olds understand and engage with online news; and (2) to assess to what degree they are able to differentiate between truths and falsehoods and how they arrive at these judgments, and to understand the role of digital skills in these processes.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Report_on_the_role_of_critical_information_skills_in_recognising_mis_and_disinformation.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 15. 3. 2023

Vlastnosti

Název
Report_on_the_role_of_critical_information_skills_in_recognising_mis_and_disinformation.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/54946/1475103/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/54946/1475103/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/54946/1475103/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/54946/1475103/?info
Vloženo
St 15. 3. 2023 03:36

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
  • osoba Mgr. Michal Maňas, uco 2481
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 2. 6. 2024 02:52