VOSTATEK, Jaroslav. Jednotné inkasní místo – od 2023! (Joint collection of Czech tax and social security contributions – from 2023!). Praha: Vysoká škola finanční a správní, 2022, 16 pp. Working Paper 1/2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jednotné inkasní místo – od 2023!
Name in Czech Jednotné inkasní místo – od 2023!
Name (in English) Joint collection of Czech tax and social security contributions – from 2023!
Authors VOSTATEK, Jaroslav.
Edition Praha, 16 pp. Working Paper 1/2022, 2022.
Publisher Vysoká škola finanční a správní
Other information
Original language Czech
Type of outcome Research report
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository
Keywords (in Czech) daň z příjmů; příspěvky na sociální zabezpečení; zdravotní pojištění; pojištění odpovědnosti za pracovní úrazy a nemoci z povolání; inkaso daní a pojistného
Keywords in English income tax; social security contributions; health insurance; liability insurance for work injuries and professional diseases; tax and insurance premium collection
Changed by Changed by: RNDr. Patrik Mottl, Ph.D., učo 19375. Changed: 1/3/2023 04:11.
Abstract
Vládní projekt jednotného inkasního místa z roku 2008 byl velmi ambiciózní, zahrnoval i celní úřad a reformu daňové správy a byl posléze zakotven do zákona, který rušil i zdanění superhrubé mzdy. Po několika odkladech účinnosti byl zákon zcela zrušen. Hlavním důvodem byly změny vlád a posléze i neplnění vládních slibů. Po těchto zkušenostech se příspěvek orientuje na zvedení jednoho inkasního místa jen s minimem souvisejících reforem, na dosažení výrazných úspor inkasních nákladů a administrativní zátěže zaměstnavatelů a OSVČ v horizontu jednoho roku. Takto lze ukončit inkaso zdravotního pojistného sedmi zdravotními pojišťovnami, které je dnes plně přerozdělováno podle úhradové vyhlášky ministerstva zdravotnictví. Česká správa sociálního zabezpečení může bezodkladně převzít i inkaso pojistného za pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za pracovní úrazy a nemoci z povolání, které je již desetiletí odváděno dvěma soukromými pojišťovnami do státního rozpočtu. Všechny pojistné platby zaměstnavatelů lze co nejdříve plně integrovat do jednoduchého příspěvku na sociální zabezpečení i proto, že se v českém sociálním zabezpečení výrazně potlačuje pojistný princip ekvivalence. Dvojí „pojistné“ platby zaměstnanců lze začlenit do daně z příjmů ze závislé činnosti, přitom navíc může odpadnout (zbytečná) druhá sazba daně. Toto vše bude realizováno bez významných redistribučních dopadů; největší změnou je v tomto směru zrušení placení zdravotního pojistného „osobami bez zdanitelných příjmů“ (polovina z nich toto pojistné stejně neplatí). Analogicky lze realizovat i první etapu zavedení jednotného inkasního místa OSVČ. V další etapě realizace jednotného inkasního místa pak bude (může být) inkaso příspěvku na sociální zabezpečení převedeno na finanční správu.
Abstract (in English)
The 2008 government project of joint collection of tax and social security contributions was very ambitious, it also included the customs and excise administration, and it was later put in the law cancelling the taxation of the super-gross wage, too. After several delays of the effect the law was fully cancelled. The government changing and later also the non-fulfilment of the government promises were the main reasons. After these experiences this paper aims at the introduction of the joint collection of the tax and social security contributions with a minimum of related reforms, at achieving major savings of the administrative burden and collection costs of the employers and self-employed within a year. Thus, we can stop the collection of health insurance premiums by seven heath insurance institutions which are today fully redistributed according to the reimbursement decree of the health ministry. The Czech Social Security Administration may also immediately take over the collection the premiums for the employer liability for work injuries and professional diseases which have been collected for the state budget by two private insurance companies for three decades. All social insurance employer collections can be fully integrated into a simple social security contribution as soon as possible also because of the very limited use of insurance principle (equivalence). Two “insurance” employee taxes can be, on top of that, added to the labor income tax; alongside the (superfluous) second rate of the tax may be eliminated. All this can be realized with no important new redistribution; the biggest change is, in this direction, the cancellation of the heath insurance taxation of “persons without taxable incomes” (nevertheless half of them do not pay this premium). Similarly, the first phase of the joint collection of the income tax and the social security contribution for the self-employed can be realized. In the second round of the joint collection introduction, the collection of the social security contributions may be transferred to the tax administration.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
Vostatek_JIM_WP_2022.pdf Licence Creative Commons  File version 1/3/2023

Properties

Name
Vostatek_JIM_WP_2022.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/54629/1465761/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/54629/1465761/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/54629/1465761/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/54629/1465761/?info
Uploaded/Created
Wed 1/3/2023 04:11

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person RNDr. Patrik Mottl, Ph.D., uco 19375
  • a concrete person Dr. Ing. Luboš Sychra, uco 31003
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 17/5/2024 07:45