RODRÍGUEZ GARCÍA, Cristina. Anàlisi d'errors en català com a llengua estrangera en l'expressió oral d'estudiants universitaris txecs. In Seminario interdisciplinare per i dottorandi di Romanistica - "Metodologie di ricerca in letteratura, filologia e linguistica" 2018. 2018.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Anàlisi d'errors en català com a llengua estrangera en l'expressió oral d'estudiants universitaris txecs
Název česky Rozbor chyb v mluveném projevu českých studentů katalánštiny
Název anglicky Error Analysis of Czech University Students' Speaking Performance in Catalan
Autoři RODRÍGUEZ GARCÍA, Cristina.
Vydání Seminario interdisciplinare per i dottorandi di Romanistica - "Metodologie di ricerca in letteratura, filologia e linguistica" 2018, 2018.
Další údaje
Originální jazyk katalánština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky katalánština; čeští studenti; chyby; aplikovaná lingvistika
Klíčová slova anglicky Catalan as a Foreign Language; Czech students; errors; interlanguage; Applied Linguistics
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 22. 2. 2023 04:34.
Anotace
L’objectiu d’aquest article és presentar una anàlisi dels errors més habituals en català com a llengua estrangera (CLE) a partir de la interllengua oral d’un grup d’estudiants universitaris txecs. Per tal de fer aquesta anàlisi es tenen en compte els principals cor-rents d’investigació que s’han dedicat als errors dins de la lingüística aplicada (Lado,1957; Corder, 1967; Selinker, 1972), concretament en l’àmbit de l’aprenentatge de llen-gües estrangeres, i els criteris més adients per establir una taxonomia d’aquests errors. A partir de l’anàlisi de les produccions orals dels estudiants, comprovarem que la majoria d’errors en català afecten la morfosintaxi, però també el lèxic, la fonètica i la fonologia. Les conclusions del treball ens serviran per comprendre millor les dificultats dels apre-nents txecs envers el català i els reptes dels professors de CLE.
Anotace anglicky
The aim of this paper is to present an analysis of the most common errors in Catalan as a Foreign Language (CLE in Catalan) based on the spoken interlanguage of a group of Czech university students. To conduct this analysis, we review the main research trends in Applied Linguistics within the field of error analysis (Lado, 1957; Corder, 1967; Selinker, 1972), specifically in second language acquisition, and attempt to establish the most suitable criteria to classify these errors. After observing the students’ speaking per-formance in our lessons, we find that the majority of errors in Catalan affect morphosyn-tax, but also vocabulary, phonetics and phonology. The conclusions of this paper give us some insight into the difficulties encountered by Czech learners of Catalan and the chal-lenges that teachers of Catalan as a Foreign Language have to face.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Seminario_Dottorandi_2018_v._2.0.pdf   Verze souboru 24. 1. 2023

Vlastnosti

Název
Seminario_Dottorandi_2018_v._2.0.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/53867/1441905/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/53867/1441905/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/53867/1441905/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/53867/1441905/?info
Vloženo
Út 24. 1. 2023 03:38

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 18. 5. 2024 17:43