VOŇKOVÁ, Hana, Kateřina VLČKOVÁ and Ondřej PAPAJOANU. Výzkum učení a vyučování cizích jazyků v ČR: přehled zaměření odborných knih, rigorózních a disertačních prací od roku 2014 (Research on foreign language learning and teaching in the Czech Republic: A a review of books and doctoral theses since 2014). In Konference České asociace pedagogického výzkumu 2022 Babice. 2022. ISBN 978-80-280-0090-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum učení a vyučování cizích jazyků v ČR: přehled zaměření odborných knih, rigorózních a disertačních prací od roku 2014
Name (in English) Research on foreign language learning and teaching in the Czech Republic: A a review of books and doctoral theses since 2014
Authors VOŇKOVÁ, Hana, Kateřina VLČKOVÁ and Ondřej PAPAJOANU.
Edition Konference České asociace pedagogického výzkumu 2022 Babice, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Konferenční abstrakta
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
ISBN 978-80-280-0090-5
Keywords (in Czech) systematická přehledová studie, výzkum učení a vyučování cizích jazyků, Česká republika
Keywords in English systematic review, foreign language learning and teaching research, the Czech Republic
Links GA20-05484S, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 15/1/2023 03:37.
Abstract
Prezentujeme přehledovou studii výzkumu učení a vyučování cizích jazyků (CJ) publikovaných v ČR mezi lety 2014 a 2021. V národní databázi informační systém výzkumu, vývoje a inovací (IS VaVaI) jsme vyhledali všechny odborné knihy pro oblast pedagogiky (cca. 820), které jsme kódovali dle relevance k tématu učení a vyučování CJ (N = 28). Z databáze Thesis jsme vybrali analogickým způsobem 56 relevantních rigorózních a disertačních prací. Vybrané publikace se zaměřovaly především na nejrozšířenější jazyky v ČR (angličtinu, němčinu, ruštinu, francouzštinu) a oblast didaktiky cizího jazyka, zejména z perspektivy učitele.
Abstract (in English)
We present a review study of research on foreign language (FL) learning and teaching that was published in the Czech Republic between 2014 and 2021. We did an exhaustive search of books in the domain of education in the Research, Development and Innovation Information System database (ca. 820), which we coded for relevance to FL learning and teaching (N = 28). In an analogous manner, we selected 56 relevant doctoral theses from the Thesis database. The publications focused mainly on the most popular foreign languages taught in the Czech Republic (English, German, Russian, French) and on the area of didactics, especially from the teacher’s perspective.
Print
Add to clipboard Displayed: 19/5/2024 06:59