B 2021

Speciálně pedagogická praxe jako významný komponent pregraduální přípravy studentů - Student praxe profese/Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation - Student practice profession

STÁREK, Lukáš; Jarmila KLUGEROVÁ; Marie KOCUROVÁ; Miroslava KOTVOVÁ; Zdeněk MOUCHA et. al.

Basic information

Original name

Speciálně pedagogická praxe jako významný komponent pregraduální přípravy studentů - Student praxe profese/Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation - Student practice profession

Name (in English)

Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation - Student practice profession

Authors

STÁREK, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution); Jarmila KLUGEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution); Marie KOCUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution); Miroslava KOTVOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution); Zdeněk MOUCHA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra KONEČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Praha, 154 pp. 2021

Publisher

Univerzita Jana Amose Komenského

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Book on a specialized topic

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/46358978:_____/21:00000179

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

ISBN

978-80-7452-208-6

Keywords (in Czech)

praxe;pregraduální příprava;profese;student

Keywords in English

internship;undergraduate preparation;profession;student

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 29/4/2022 13:20, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Odborná kniha „Speciálně pedagogická praxe jako významný komponent pregraduální přípravy studentů – Student – praxe – profese“ vznikla (kromě kapitol 5 a 8) v rámci interního výzkumného projektu Univerzity Jana Amose Komenského Praha s názvem „Výzkumná analýza strategie řešení a realizace odborné praxe na katedře speciální pedagogiky“ realizovaného v letech 2020–2021. Původním záměrem bylo navázat na již zrealizovaný projekt „Nová cesta k praxi: inovace ve studiu speciální pedagogiky“, který byl realizován v letech 2013–2015 PaedDr. Jarmilou Klugerovou, Ph.D. a PhDr. Zbyňkem Němcem, Ph.D. Podpořit tak myšlenku důležitosti podstaty odborné praxe v rámci studia na katedře speciální pedagogiky Univerzity Jana Amose Komenského Praha. Záměrem bylo oslovit studenty bakalářského studijního programu Speciální pedagogiky a bakalářského studijního programu Resocializační a penitenciární pedagogiky napříč všemi studijními ročníky a zaměřit se/zjistit skutečnost samotné struktury studentů na katedře speciální pedagogiky, jaká je jejich motivace ke studiu a očekávání; jaká je jejich profesní vize a uplatnění v daném oboru; jaké instituce si vybírají pro výkon odborné praxe; vnímání profesní identity; jaké osobnostní předpoklady by měl mít – dle jejich názoru – student speciální pedagogiky či resocializační a penitenciární pedagogiky a jak vnímají tyto profese. Dílčích cílů bylo tedy vymezeno mnoho, a to z důvodu, že ojedinělostí projektu bylo nejen jeho samotné zaměření, ale též i vysoký počet respondentů. Prostřednictvím dotazníkového šetření bylo osloveno na 628 studentů, návratnost byla poměrně vysoká, dotazník vyplnilo 501 studentů. Odbornou praxi obecně vnímáme jako nástroj pro propojení teorie a praxe. Pro studenty je to významný prostor pro uplatnění teoretických poznatků, možnost získat nejen nové/další zkušenosti, dovednosti a schopnosti, ale také ujasňovat si své profesní vize a více přemýšlet o podstatě profese. Pedagogové pak mohou získat lepší představu o individuální osobnosti studenta, budoucího absolventa. Výzkumnou rovinu jsme obohatili i o teoretické poznatky vybraných odborníků, kteří byli členy realizačního týmu nebo podporují myšlenku důležitosti aspektu výkonu odborné praxe v rámci studia, ale též chtějí posunout a podpořit vývoj v pojetí praxe jako adekvátního nástroje v průběhu studia.

In English

Academic book “Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation – Student – practice – profession” originated (except for Chapters 5 and 8) from the internal research project of the Jan Amos Komenský University Prague entitled “Research Analysis of Strategies in Designing and Implementing Professional Work Placement in the Department of Special Education”. The original plan was to follow on from the already completed project New Paths to Work Placement: innovation in studying special pedagogy, which was run from 2013– –2015 by PaedDr. Jarmila Klugerová, Ph.D. and PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. in order to support the idea of the crucial importance of professional work placement as part of studying in the Department of Special Pedagogy at the University of Jan Amos Komenský, Prague. The intention was to address the students of the bachelor’s courses “Special Pedagogy” and “Resocialisation and Prison Education” across all academic years and to focus on and find out the reality of the student body itself in the Department of Special Pedagogy, what were their motivations to study and their expectations about it; what is their professional vision and career plan in the given field; what institutions have they chosen for their work placement; perception of their professional identity; what personal prerequisites should – in their opinion – a student of special pedagogy or resocialisation and prison education have, and how do they perceive these professions. Thus, many sub-objectives were defined because the project the was not only unique in its focus but also in the high number of respondents. In total, 628 students were given the survey, with a return rate of 501. We regard professional work placement as a tool to weave together theory and practice and a space to apply theoretical findings as well as a chance to gain not only new/further experience, skills and abilities, but also to shape their professional vision and think more about the core ideas of the profession and the student / future graduate’s personal individuality. We have enriched the research field with the theoretical findings from the chosen specialists who were members of the implementation team or who are supporting the idea of the importance of an aspect of doing a professional work placement as part of studying, but they also want to advance and support the development in the concept of work placement as a suitable tool throughout one’s studies.