STÁREK, Lukáš, Jarmila KLUGEROVÁ, Marie KOCUROVÁ, Miroslava KOTVOVÁ, Zdeněk MOUCHA and Petra KONEČNÁ. Speciálně pedagogická praxe jako významný komponent pregraduální přípravy studentů - Student praxe profese/Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation - Student practice profession (Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation - Student practice profession). Online. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2021, 154 pp. ISBN 978-80-7452-208-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Speciálně pedagogická praxe jako významný komponent pregraduální přípravy studentů - Student praxe profese/Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation - Student practice profession
Name (in English) Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation - Student practice profession
Authors STÁREK, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jarmila KLUGEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Marie KOCUROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Miroslava KOTVOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk MOUCHA (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Petra KONEČNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Praha, 154 pp. 2021.
Publisher Univerzita Jana Amose Komenského
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/46358978:_____/21:00000179
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN 978-80-7452-208-6
Keywords (in Czech) praxe;pregraduální příprava;profese;student
Keywords in English internship;undergraduate preparation;profession;student
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Kateřina Lendrová, učo 1091. Changed: 29/4/2022 13:20.
Abstract
Odborná kniha „Speciálně pedagogická praxe jako významný komponent pregraduální přípravy studentů – Student – praxe – profese“ vznikla (kromě kapitol 5 a 8) v rámci interního výzkumného projektu Univerzity Jana Amose Komenského Praha s názvem „Výzkumná analýza strategie řešení a realizace odborné praxe na katedře speciální pedagogiky“ realizovaného v letech 2020–2021. Původním záměrem bylo navázat na již zrealizovaný projekt „Nová cesta k praxi: inovace ve studiu speciální pedagogiky“, který byl realizován v letech 2013–2015 PaedDr. Jarmilou Klugerovou, Ph.D. a PhDr. Zbyňkem Němcem, Ph.D. Podpořit tak myšlenku důležitosti podstaty odborné praxe v rámci studia na katedře speciální pedagogiky Univerzity Jana Amose Komenského Praha. Záměrem bylo oslovit studenty bakalářského studijního programu Speciální pedagogiky a bakalářského studijního programu Resocializační a penitenciární pedagogiky napříč všemi studijními ročníky a zaměřit se/zjistit skutečnost samotné struktury studentů na katedře speciální pedagogiky, jaká je jejich motivace ke studiu a očekávání; jaká je jejich profesní vize a uplatnění v daném oboru; jaké instituce si vybírají pro výkon odborné praxe; vnímání profesní identity; jaké osobnostní předpoklady by měl mít – dle jejich názoru – student speciální pedagogiky či resocializační a penitenciární pedagogiky a jak vnímají tyto profese. Dílčích cílů bylo tedy vymezeno mnoho, a to z důvodu, že ojedinělostí projektu bylo nejen jeho samotné zaměření, ale též i vysoký počet respondentů. Prostřednictvím dotazníkového šetření bylo osloveno na 628 studentů, návratnost byla poměrně vysoká, dotazník vyplnilo 501 studentů. Odbornou praxi obecně vnímáme jako nástroj pro propojení teorie a praxe. Pro studenty je to významný prostor pro uplatnění teoretických poznatků, možnost získat nejen nové/další zkušenosti, dovednosti a schopnosti, ale také ujasňovat si své profesní vize a více přemýšlet o podstatě profese. Pedagogové pak mohou získat lepší představu o individuální osobnosti studenta, budoucího absolventa. Výzkumnou rovinu jsme obohatili i o teoretické poznatky vybraných odborníků, kteří byli členy realizačního týmu nebo podporují myšlenku důležitosti aspektu výkonu odborné praxe v rámci studia, ale též chtějí posunout a podpořit vývoj v pojetí praxe jako adekvátního nástroje v průběhu studia.
Abstract (in English)
Academic book “Special education work placement as a crucial component of undergraduate student preparation – Student – practice – profession” originated (except for Chapters 5 and 8) from the internal research project of the Jan Amos Komenský University Prague entitled “Research Analysis of Strategies in Designing and Implementing Professional Work Placement in the Department of Special Education”. The original plan was to follow on from the already completed project New Paths to Work Placement: innovation in studying special pedagogy, which was run from 2013– –2015 by PaedDr. Jarmila Klugerová, Ph.D. and PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. in order to support the idea of the crucial importance of professional work placement as part of studying in the Department of Special Pedagogy at the University of Jan Amos Komenský, Prague. The intention was to address the students of the bachelor’s courses “Special Pedagogy” and “Resocialisation and Prison Education” across all academic years and to focus on and find out the reality of the student body itself in the Department of Special Pedagogy, what were their motivations to study and their expectations about it; what is their professional vision and career plan in the given field; what institutions have they chosen for their work placement; perception of their professional identity; what personal prerequisites should – in their opinion – a student of special pedagogy or resocialisation and prison education have, and how do they perceive these professions. Thus, many sub-objectives were defined because the project the was not only unique in its focus but also in the high number of respondents. In total, 628 students were given the survey, with a return rate of 501. We regard professional work placement as a tool to weave together theory and practice and a space to apply theoretical findings as well as a chance to gain not only new/further experience, skills and abilities, but also to shape their professional vision and think more about the core ideas of the profession and the student / future graduate’s personal individuality. We have enriched the research field with the theoretical findings from the chosen specialists who were members of the implementation team or who are supporting the idea of the importance of an aspect of doing a professional work placement as part of studying, but they also want to advance and support the development in the concept of work placement as a suitable tool throughout one’s studies.
Print
Add to clipboard Displayed: 3/5/2024 00:01