J 2022

Komenského koncept výchovy člověka

LACA, Slavomír, Ivana SHÁNILOVÁ a Jiří TŮMA

Základní údaje

Originální název

Komenského koncept výchovy člověka

Název česky

Komenského koncept výchovy člověka

Název anglicky

Comenius’ concept of education of man

Autoři

LACA, Slavomír (703 Slovensko, domácí), Ivana SHÁNILOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří TŮMA

Vydání

Poradce - manažer, zvl. č. 2022; Komenského odkaz a vybrané problémy současného vzdělávání, Praha, Vydavatelství MJF Praha, 2022, 1803-5213

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/46358978:_____/22:00000211

Organizace

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář

Klíčová slova česky

Výchova;Mravnost;Kázeň;Hodnoty výchovy

Klíčová slova anglicky

Upbringing;Morality;Discipline;Upbringing values

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2023 13:36, Ing. Kateřina Lendrová

Anotace

V originále

Komenského koncept výchovy člověka se hlavně opírá o mravnost a výchovnou kázeň. Mravné chování a jednání člověka by mělo být základem celé společnosti. Mravnost, úcta k bohu a morálním hodnotám by podle Komenského měly vést k míru a porozumění i mezi národy. Kázeň ve výchovném procesu je základem pro naučení se učební látky, její osvojení a použití v praxi. Výchovnou kázeň Komenský chápe v osobnostním i interaktivním smyslu. Žák i učitel by měli krotit svůj temperament, a ve vzájemné komunikaci by měla být výuka realizována na základě vzájemného respektu. Význam těchto dvou významných složek výchovného procesu je aktuální i ro dnešní společnost.

Anglicky

The Comenius’s concept of upbringing of man is based mainly on morality and upbringing discipline. Moral conduct and behaviour of man should be the basis of the entire society. According to Comenius’ opinion, morality, the reverence of God and moral values should lead to 30 peace and understanding among nations. The discipline in the upbringing process is the basis for learning the subject matter, its acquisition and use in practise. Comenius understands upbringing discipline both in personality and interactive sense. Both the pupil and the teacher should tame their temperament and within mutual communication, teaching should be done on the basis of mutual respect. The significance of these two significant components of the upbringing process is current also for today’s society.