J 2022

Komenského koncept výchovy člověka

LACA, Slavomír, Ivana SHÁNILOVÁ and Jiří TŮMA

Basic information

Original name

Komenského koncept výchovy člověka

Name in Czech

Komenského koncept výchovy člověka

Name (in English)

Comenius’ concept of education of man

Authors

LACA, Slavomír (703 Slovakia, belonging to the institution), Ivana SHÁNILOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiří TŮMA

Edition

Poradce - manažer, zvl. č. 2022; Komenského odkaz a vybrané problémy současného vzdělávání, Praha, Vydavatelství MJF Praha, 2022, 1803-5213

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/46358978:_____/22:00000211

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

Keywords (in Czech)

Výchova;Mravnost;Kázeň;Hodnoty výchovy

Keywords in English

Upbringing;Morality;Discipline;Upbringing values

Tags

Reviewed
Changed: 29/3/2023 13:36, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Komenského koncept výchovy člověka se hlavně opírá o mravnost a výchovnou kázeň. Mravné chování a jednání člověka by mělo být základem celé společnosti. Mravnost, úcta k bohu a morálním hodnotám by podle Komenského měly vést k míru a porozumění i mezi národy. Kázeň ve výchovném procesu je základem pro naučení se učební látky, její osvojení a použití v praxi. Výchovnou kázeň Komenský chápe v osobnostním i interaktivním smyslu. Žák i učitel by měli krotit svůj temperament, a ve vzájemné komunikaci by měla být výuka realizována na základě vzájemného respektu. Význam těchto dvou významných složek výchovného procesu je aktuální i ro dnešní společnost.

In English

The Comenius’s concept of upbringing of man is based mainly on morality and upbringing discipline. Moral conduct and behaviour of man should be the basis of the entire society. According to Comenius’ opinion, morality, the reverence of God and moral values should lead to 30 peace and understanding among nations. The discipline in the upbringing process is the basis for learning the subject matter, its acquisition and use in practise. Comenius understands upbringing discipline both in personality and interactive sense. Both the pupil and the teacher should tame their temperament and within mutual communication, teaching should be done on the basis of mutual respect. The significance of these two significant components of the upbringing process is current also for today’s society.