B 2020

Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé

VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Lucie ŠKARKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé

Název anglicky

Classroom Management: Student Teachers and Mentor Teachers

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí), Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí), Lucie ŠKARKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí), Petr KVĚTON (203 Česká republika, domácí) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 278 s. Pedagogický výzkum, sv. 1, 2020

Nakladatel

Munipress

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00114352

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

ISBN

978-80-210-9651-6

Klíčová slova česky

Řízení třídy; management chování; management výuky; potřeba kognitivního uzavření; smíšený výzkum; studenti učitelství; provázející učitelé; druhý stupeň základního vzdělávání

Klíčová slova anglicky

Classroom management; behavioral management; instructional management; need for closure; mixed methods; student teachers; mentor teachers; lower secondary education

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV.
Změněno: 25. 1. 2022 14:10, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Úspěšnost v řízení třídy je jedním z faktorů, které u začínajících učitelů rozhodují o tom, zda setrvají v profesi, a u zkušenějších učitelů o jejich spokojenosti s profesí. Začínající učitelé se často cítí na řízení třídy studiem nepřipraveni, a to i přes to, že absolvují praxe na školách. Není-li však učitel s to řídit úspěšně třídu, nevytváří podmínky pro efektivní učení žáků. Cílem monografie je přispět k poznání řízení třídy u studentů učitelství a u jejich provázejících učitelů při výuce na druhém stupni základní školy. Řízení třídy jsme zkoumali pomocí pozorování, rozhovorů a dotazníků a sledovali jej z hlediska chování žáků, vedení výuky, reaktivních i proaktivních strategií. Výsledky ukazují také vztah mezi osobnostní charakteristikou potřeby kognitivního uzavření a řízením třídy.

Anglicky

Classroom management is one of the decisive factors in the case of beginning teachers regarding whether they remain in the profession and in the case of experienced teachers regarding their satisfaction in the profession. For beginning teachers, it is an area that they seldom learnt at their faculties and that they learn first in their teaching practice. Yet when teachers are not able to manage their class, they are not able to teach their pupils something either. The monograph presents findings about student teachers in their teaching practice and their mentor teachers at lower secondary schools. Our research is based on classroom observation, interviews, and questionnaires. We study behavioural and instructional management and describe their relation to need for closure.

Přiložené soubory