Přehled o publikaci
2020
Produktivní spotřeba vzdělání - Nástin kritické analýzy zhodnocování vzdělanostního
BARTÁK, JanBasic information
Original name
Produktivní spotřeba vzdělání - Nástin kritické analýzy zhodnocování vzdělanostního
Name in Czech
Produktivní spotřeba vzdělání - Nástin kritické analýzy zhodnocování vzdělanostního
Name (in English)
Productive education need – Outline of critical analysis of evaluation of educational potential
Authors
BARTÁK, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Bratislava, Konferencia Ďalšie vzdelávanie v centre pozornosti na UK v Bratislave, p. 98-100, 3 pp. 2020
Publisher
Univerzita Komenského v Bratislave
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
50902 Social sciences, interdisciplinary
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
RIV identification code
RIV/46358978:_____/20:00000166
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
ISBN
978-80-223-4917-8
Keywords in English
economics;education;intellectual capital;human capital;organisational capital
Tags
Reviewed
Changed: 6/5/2022 12:32, Ing. Kateřina Lendrová
V originále
Vzdělávací soustava v ČR zaostává za dynamickým rozvojem průmyslu 4.0, zejména pak informačních technologií. Důsledky těchto změn se projevují v profesním a sociálním uplatnění absolventů škol ve všech oblastech společenského života. Školská politika sice tyto změny do jisté míry reflektuje, vnímá současnost, ale postrádá prognostické zacílení na klíčové způsobilosti odborné, sociální a osobnostní, jimiž by měli disponovat budoucí absolventi škol všech stupňů. Pro řešení této situace doporučuje autor inspiraci v poznatcích znalostního managementu a využití Revansova pravidla (nezbytnost předstihu interního růstu znalostí vůči externímu prostředí).
In English
The educational system in the Czech Republic lags behind the dynamic development of industry 4.0, particularly in information technologies. The consequences of these changes manifest themselves in how school graduates apply themselves professionally and socially in all areas of social life. Although school policy reflects these changes to a certain extent, its view is short-sighted, lacking a prognostic focus on key professional, social and personal competencies that future school graduates of all degrees should have at their disposal. To address this situation, the author recommends insights from the findings of knowledge management and applying Revans’s Law (the necessity of stimulating internal growth of knowledge toward the external environment).