VLČKOVÁ, Kateřina, Ondřej PAPAJOANU and Hana VOŇKOVÁ. Motivation and Achievement in English as a Foreign Language. In The European Conference on Educational Research (ECER 2021, Geneva online). 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Motivation and Achievement in English as a Foreign Language
Name in Czech Motivace a výsledky v angličtině jako cizím jazyce
Authors VLČKOVÁ, Kateřina, Ondřej PAPAJOANU and Hana VOŇKOVÁ.
Edition The European Conference on Educational Research (ECER 2021, Geneva online), 2021.
Other information
Original language English
Type of outcome Konferenční abstrakta
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) Výkonová motivace; známky; dotazník; angličtina
Keywords in English Achievement motivation; grades; lower secondary education; survey; English as foreign language
Links GA20-05484S, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 22/10/2021 02:07.
Abstract
amp; Pavelková, 2010) was used, measuring the need for achievement (NfA, 7 items) and the need to avoid failure (NtAF, 7 items) on a 5-point response scale. The reported grade in English, receiving a final report card with honours, and aspiration to study at an upper secondary comprehensive school were measured by a questionnaire and analysed as dummy variables. Data analysis included logistic regression models computed in software R (glm function with probit specification). The need for achievement (NfA) in EFL was found to be a positive predictor and the need to avoid failure (NtAF) was found to be a negative predictor of student final grade in English, receiving a final reportcard with honours, and aspiration to study at an upper secondary comprehensive school. The effect of NfA on all three variables was, on average, lower for males than for females, and the effect of NtAF formales was, on average, higher. In accordance with previous studies, our findings confirm the relation between reported motivation in EFL and English achievement. Also, previous studies conclude that domain-specific instruments predict indicators of achievement in particular domains better than domain-general instruments (Michel et al., 2020). Our instrument measuring NfA and NtAF was successfully predicting not only English achievement, but also general learning achievement (i.e. receiving a final report card with honours) and aspiration to study at an elite upper secondary comprehensive school. Our further research will consider the scale usage differences among students by using the anchoring vignette method.
Abstract (in Czech)
Výzkumů motivace k učení se angličtině a jejího vztahu ke studijním výsledkům a aspiracím u českých žáků je málo. Tato studie si klade za cíl identifikovat vztah mezi úrovní výkonové motivace v angličtině a vybranými studijními výsledky a aspiracemi žáků. Výsledky dotazníkového šetření mezi žáky devátých ročníků základních škol (N = 324) ukazují, že potřeba úspěšného výkonu (PÚV) v angličtině je pozitivním prediktorem a potřeba vyhnutí se neúspěchu (PVN) v angličtině negativním prediktorem všech následujících indikátorů: známky z angličtiny na vysvědčení, získání vyznamenání, budoucí aspirace žáků studovat na g ymnáziu. Pro chlapce byl efekt PÚV na tyto indikátory v průměru nižší a naopak efekt PVN byl v průměru vyšší než pro dívky, nicméně v rámci regresní analýz y se ukázalo, že efekty nejsou statisticky signifikantní. Potvrzení těchto z jištění vyžaduje další výzkum, který by bral v úvahu rozdíly v užívání škál mezi žáky (např. skrze aplikaci metody ukotvujících vinět).
Print
Add to clipboard Displayed: 19/5/2024 13:31