POLÁČEK, Jiří and Jaroslav NEKUDA. Příležitosti a bariéry online výuky na ESF MU v době „koronaviru“ (Opportunities and barriers of online teaching at the Faculty of Economics and Administration MU during the “coronavirus” pandemic). Aula: časopis pro vysokoškolskou a vědní politiku. Praha: Centrum pro studium vysokého školství v.v.i., 2021, vol. 28, 1–2, p. 75-93. ISSN 2533-4433.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Příležitosti a bariéry online výuky na ESF MU v době „koronaviru“
Name in Czech Příležitosti a bariéry online výuky na ESF MU v době „koronaviru“
Name (in English) Opportunities and barriers of online teaching at the Faculty of Economics and Administration MU during the “coronavirus” pandemic
Authors POLÁČEK, Jiří (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jaroslav NEKUDA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Aula: časopis pro vysokoškolskou a vědní politiku, Praha, Centrum pro studium vysokého školství v.v.i. 2021, 2533-4433.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/21:00122447
Organization Ekonomicko-správní fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) koronavirus; online výuka; příležitosti; bariéry; domácí prostředí
Keywords in English coronavirus; online teaching; opportunities; barriers; home environment
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 23/11/2023 03:40.
Abstract
Na základě sekundární analýzy textových komentářů z plošného dotazníkového šetření mezi studenty Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity jsme identifikovali sady typických nedostatků, hlavních doporučení a také obecných výhod a nevýhod online výuky v jarním semestru 2020, která byla vynucena opatřeními zavedenými jako prevence proti šíření nemoci covid-19. Výsledky ukazují, že hlavními důvody, proč vynucená online výuka plně nenahradila výuku prezenční, jsou 1) menší množství výkladu vyučujících k probírané látce, 2) nedostatečný počet praktických cvičení a také 3) domácí prostředí, které pro řadu studentů představuje bariéru ve snaze motivovat se a soustředit se na učení. Celkově pak studie předkládá plastický obrázek o realizované online výuce, který nabízí řadu témat pro navazující výzkum.
Abstract (in English)
Based on a secondary analysis of text comments from a comprehensive questionnaire survey among students of the Faculty of Economics and Administration of Masaryk University, we identified sets of typical shortcomings, main recommendations, and general advantages and disa- dvantages of online teaching in spring 2020, which was enforced by measures introduced to prevent the spread of Covid-19. The results show that the main reasons why shift to online teaching did not fully replace full-time education are 1) fewer lectures by teachers on the subject matter, 2) an insuffi- cient number of practical seminars and, 3) home environment, which for many students is a barrier to motivation and focus on learning. Overall, the study presents a plastic picture of the implemen- ted online teaching, which offers a number of topics for follow-up research.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
vyuka_v_case_koronaviru_csvs_aula.pdf   File version 27/9/2021

Properties

Name
vyuka_v_case_koronaviru_csvs_aula.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/45866/1151061/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/45866/1151061/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/45866/1151061/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/45866/1151061/?info
Uploaded/Created
Mon 27/9/2021 02:17

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 19/5/2024 10:01