k 2021

Relationships among achievement motivation, grades, and aspirations: English as a foreign language

PAPAJOANU, Ondřej, Hana VOŇKOVÁ a Kateřina VLČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Relationships among achievement motivation, grades, and aspirations: English as a foreign language

Autoři

PAPAJOANU, Ondřej, Hana VOŇKOVÁ a Kateřina VLČKOVÁ

Vydání

Konference The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2021

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Stát vydavatele

Švédsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

Výkonová motivace; cizí jazyk; angličtina; vzdělávací výsledky; známka; aspirace; dotazník

Klíčová slova anglicky

Achievement; Language (Foreign and Second); Motivation; Survey Research

Návaznosti

GA20-05484S, projekt VaV.
Změněno: 5. 4. 2022 04:03, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Achievement motivation in English as a foreign language became of great interest for teachers, parents, as well as researchers; as English became acommon language for all developed countries. Empirical research in this area world-wide is quite rich. However, findings for Czech students are scarce.Our study uses logistic regression models to determine the relation between reported student achievement motivation measured by the need forachievement (NfA) and the need to avoid failure (NtAF) and grades and aspirations to further study. The probability research sample consisted of 462students at the end of their compulsory education in the Czech Republic (9 grade). NfA was found to be a positive predictor and NtAF was a negativepredictor of student final grade in English, receiving a final report card with honours, as well as aspiration to study at an elite upper secondarycomprehensive school. The effect of NfA on grades and aspiration was, on average, lower for males than for females. The effect of NtAF for males was,on average, higher. In our further research, we are preparing an application of the anchoring vignette method to cope with possible differences in scaleusage among respondents and test if the relations will be stronger.

Česky

Identifikace rozdílů v úrovni motivace k učení se angličtině a jejího vztahu ke studijním výsledkům a aspiracím žáků je podstatným úkolem pro výzkumníky. Poznatků v této oblasti u českých žáků je však málo. Tato studie si klade za cíl identifikovat vztah mezi úrovní výkonové motivace v angličtině a studijními výsledky a aspiracemi žáků. Výsledky dotazníkového šetření mezi žáky devátých ročníků základních škol (N = 324) ukazují, že potřeba úspěšného výkonu (PÚV) v angličtině je pozitivním prediktorem a potřeba vyhnutí se neúspěchu (PVN) v angličtině negativním prediktorem známky z angličtiny na vysvědčení, získání vyznamenání, budoucí aspirace žáků studovat na gymnáziu. Pro chlapce byl efekt PÚV na tyto indikátory v průměru nižší a naopak, efekt PVN v průměru vyšší než pro dívky (rozdíly však většinou nebyly statisticky signifikantní). Potvrzení těchto zjištění vyžaduje další výzkum, který by bral v úvahu rozdíly v užívání škál mezi žáky (např. skrze aplikaci metody ukotvujících vinět).

Přiložené soubory

https://is.muni.cz/publication/1787877/Achievement-motivation-grades-CZ.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru