Přehled o publikaci
2021
Relationships among achievement motivation, grades, and aspirations: English as a foreign language
PAPAJOANU, Ondřej, Hana VOŇKOVÁ a Kateřina VLČKOVÁZákladní údaje
Originální název
Relationships among achievement motivation, grades, and aspirations: English as a foreign language
Autoři
PAPAJOANU, Ondřej, Hana VOŇKOVÁ a Kateřina VLČKOVÁ
Vydání
Konference The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2021
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Stát vydavatele
Švédsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
Výkonová motivace; cizí jazyk; angličtina; vzdělávací výsledky; známka; aspirace; dotazník
Klíčová slova anglicky
Achievement; Language (Foreign and Second); Motivation; Survey Research
Návaznosti
GA20-05484S, projekt VaV.
Změněno: 5. 4. 2022 04:03, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Achievement motivation in English as a foreign language became of great interest for teachers, parents, as well as researchers; as English became acommon language for all developed countries. Empirical research in this area world-wide is quite rich. However, findings for Czech students are scarce.Our study uses logistic regression models to determine the relation between reported student achievement motivation measured by the need forachievement (NfA) and the need to avoid failure (NtAF) and grades and aspirations to further study. The probability research sample consisted of 462students at the end of their compulsory education in the Czech Republic (9 grade). NfA was found to be a positive predictor and NtAF was a negativepredictor of student final grade in English, receiving a final report card with honours, as well as aspiration to study at an elite upper secondarycomprehensive school. The effect of NfA on grades and aspiration was, on average, lower for males than for females. The effect of NtAF for males was,on average, higher. In our further research, we are preparing an application of the anchoring vignette method to cope with possible differences in scaleusage among respondents and test if the relations will be stronger.
Česky
Identifikace rozdílů v úrovni motivace k učení se angličtině a jejího vztahu ke studijním výsledkům a aspiracím žáků je podstatným úkolem pro výzkumníky. Poznatků v této oblasti u českých žáků je však málo. Tato studie si klade za cíl identifikovat vztah mezi úrovní výkonové motivace v angličtině a studijními výsledky a aspiracemi žáků. Výsledky dotazníkového šetření mezi žáky devátých ročníků základních škol (N = 324) ukazují, že potřeba úspěšného výkonu (PÚV) v angličtině je pozitivním prediktorem a potřeba vyhnutí se neúspěchu (PVN) v angličtině negativním prediktorem známky z angličtiny na vysvědčení, získání vyznamenání, budoucí aspirace žáků studovat na gymnáziu. Pro chlapce byl efekt PÚV na tyto indikátory v průměru nižší a naopak, efekt PVN v průměru vyšší než pro dívky (rozdíly však většinou nebyly statisticky signifikantní). Potvrzení těchto zjištění vyžaduje další výzkum, který by bral v úvahu rozdíly v užívání škál mezi žáky (např. skrze aplikaci metody ukotvujících vinět).